Tecken och symtom på autismspektrumstörningar

8 min läsning

Tecken och symtom på autism Spectrum Disorders

MinusrelateradesidorExempel på symtomintervall

Efter diagrammet nedan — en person kan ha genomsnittlig intelligens, ha litet intresse för andra människor, använda begränsat verbalt språk, uppleva intensiv självstimulerande beteenden som handflaxning, under-reagerar på smärta och överreagerar på ljud, har mycket bra bruttomotorik och har svagheter i finmotorik. Dessa symtom kan variera kraftigt från person till person.

Autism spektrumstörning (ASD) är en utvecklingsstörning som orsakas av skillnader i hjärnan. Forskare vet inte ännu exakt vad som orsakar dessa skillnader för de flesta människor med ASD. Men vissa personer med ASD har en känd skillnad, såsom ett genetiskt tillstånd. Det finns flera orsaker till ASD, även om de flesta ännu inte är kända.

Det finns ofta ingenting om hur människor med ASD ser ut som skiljer dem från andra människor, men de kan kommunicera, interagera, bete sig och lära sig på sätt som skiljer sig från de flesta andra människor. Lärande, tänkande och problemlösningsförmåga hos personer med ASD kan variera från begåvade till svårt utmanade. Vissa människor med ASD behöver mycket hjälp i sitt dagliga liv, andra behöver mindre.

En diagnos av ASD innehåller nu flera tillstånd som tidigare diagnostiserades separat: autistisk störning, pervasiv utvecklingsstörning som inte anges på annat sätt (PDD-NOS) och Aspergers syndrom. Dessa villkor är nu alla kallas autismspektrumstörning.

ASD börjar före 3 års ålder och varar under en persons liv, även om symtomen kan förbättras över tiden. Vissa barn med ASD visar tips om framtida problem inom de första månaderna av livet. I andra kan symtomen inte dyka upp förrän 24 månader eller senare. Vissa barn med ASD verkar utvecklas normalt fram till runt 18 till 24 månaders ålder och sedan slutar de få nya färdigheter, eller de förlorar de färdigheter de en gång hade. Studier har visat att en tredjedel till hälften av föräldrarna till barn med ASD märkte ett problem innan barnets första födelsedag, och nästan 80% — 90% såg problem vid 24 månaders ålder.

Det är viktigt att notera att vissa personer utan ASD också kan ha några av dessa symtom. Men för personer med ASD gör försämringar livet väldigt utmanande.

Möjliga ”röda flaggor”

En person med ASD kan:

  • Inte svara på deras namn vid 12 månaders ålder
  • Inte peka på objekt för att visa intresse (punkt på ett flygplan som flyger över) av 14 månader
  • Inte spela ”låtsas” spel (låtsas att ”mata” en docka) av 18 månader
  • Undvik ögonkontakt och Vill vara ensam
  • Har svårt att förstå andras känslor eller prata om sina egna känslor
  • Har försenat tal och språkkunskaper
  • Upprepa ord eller fraser om och om igen (echolalia)
  • Ge orelaterade svar på frågor
  • Bli upprörd av mindre förändringar
  • Har Det är
  • en av de vanligaste symptomen i alla
  • typer av ASD: s

sociala

frågor är ett av de vanligaste symptomen i alla typer av ASD. Människor med ASD har inte bara sociala ”svårigheter” som blyghet. De sociala frågor de har orsakar allvarliga problem i vardagen.

Exempel på sociala frågor relaterade till ASD:

  • Svarar inte på namn av 12 månaders ålder
  • Undviker ögonkontakt
  • Föredrar att spela ensam
  • delar inte intressen med andra
  • Endast interagerar för att uppnå ett önskat mål
  • Har platta eller olämpliga ansiktsuttryck
  • Förstår inte personliga rymdgränser
  • Undviker eller motstår fysisk kontakt
  • inte tröstas av andra under nöd
  • Har svårt att förstå andras känslor eller prata om egna känslor

Typiska spädbarn är mycket intresserade av världen och människor runt om i världen. dem. Vid den första födelsedagen interagerar ett typiskt barn med andra genom att titta på människor i ögonen, kopiera ord och handlingar och använda enkla gester som att klappa och vinka ”bye bye”. Typiska småbarn visar också intressen i sociala spel som peek-a-boo och pat-a-cake. Men ett litet barn med ASD kan ha mycket svårt att lära sig att interagera med andra människor.

Vissa personer med ASD kanske inte är intresserade av andra människor alls. Andra kanske vill ha vänner, men inte förstå hur man utvecklar vänskap. Många barn med ASD har mycket svårt att lära sig att turas om och dela — mycket mer än andra barn. Detta kan göra att andra barn inte vill leka med dem.

Personer med ASD kan ha problem med att visa eller prata om sina känslor. De kan också ha svårt att förstå andras känslor. Många människor med ASD är mycket känsliga för att bli rörd och kanske inte vill hållas eller kramas. Självstimulerande beteenden (exempelvis flaxande armar om och om igen) är vanliga bland personer med en ASD. Ångest och depression påverkar också vissa personer med en ASD. Alla dessa symtom kan göra andra sociala problem ännu svårare att hantera.

Kommunikation

Varje person med ASD har olika kommunikationsförmåga. Vissa människor kan tala bra. Andra kan inte tala alls eller bara väldigt lite. Cirka 40% av barnen med ASD pratar inte alls. Cirka 25% — 30% av barnen med ASD har några ord vid 12 till 18 månaders ålder och förlorar dem sedan. Andra kanske talar, men inte förrän senare i barndomen.

Exempel på kommunikationsfrågor relaterade till ASD:

  • Fördröjt tal och språkkunskaper
  • Upprepar ord eller fraser om och om igen (echolalia)
  • Omvänd pronomen (exempelvis säger ”du” istället för ”jag”)
  • Ger orelaterade svar på frågor
  • Inte peka eller svara på pekar
  • Använder få eller inga gester (exempelvis vinkar inte adjö)
  • Talar i en platt, robotliknande, eller sjung-sång röst
  • Låtsas inte i spel (exempelvis inte låtsas att ”mata” en docka)
  • Förstår inte skämt, sarkasm, eller retas

Människor med ASD som talar kan använda språk på ovanliga sätt. De kanske inte kan sätta ord i verkliga meningar. Vissa personer med ASD säger bara ett ord i taget. Andra upprepar samma ord eller fraser om och om igen. Vissa barn upprepar vad andra säger, ett tillstånd som kallas echolalia. De upprepade orden kan sägas direkt eller vid ett senare tillfälle. Till exempel, om du frågar någon med ASD, ”Vill du ha lite juice?” han eller hon kan upprepa ”Vill du ha lite juice?” istället för att svara på din fråga. Även om många barn utan ASD går igenom ett stadium där de upprepar vad de hör, passerar det normalt tre år. Vissa personer med ASD kan tala bra men kan ha svårt att lyssna på vad andra säger.

Personer med ASD kan ha svårt att använda och förstå gester, kroppsspråk eller tonfall. Till exempel kan personer med ASD inte förstå vad det innebär att vinka adjö. Ansiktsuttryck, rörelser och gester kanske inte matchar vad de säger. Till exempel kan människor med en ASD le medan de säger något sorgligt.

Personer med ASD kan säga ”jag” när de menar ”du”, eller vice versa. Deras röster kanske låter platt, robotliknande eller höggradiga. Personer med ASD kan stå för nära personen de pratar med, eller hålla sig till ett samtalsämne för länge. De kanske pratar mycket om något de verkligen gillar, snarare än att ha en framåt-och-tillbaka-konversation med någon. Vissa barn med ganska bra språkkunskaper talar som små vuxna, misslyckas med att plocka upp på ”barn-speak” som är vanligt med andra barn.

Ovanliga intressen och beteenden

Många människor med ASD har ovanligt intresse eller beteenden.

Exempel på ovanliga intressen och beteenden relaterade till ASD:

  • Rader upp leksaker eller andra föremål
  • Spelar med leksaker på samma sätt varje gång
  • gillar delar av objekt (exempelvis hjul)
  • Är mycket organiserad
  • Blir upprörd av mindre förändringar
  • Har tvångsmässiga intressen
  • Har att följa vissa rutiner
  • Flaps händer, stenar kropp, eller snurrar själv i cirklar

Repetitiva rörelser är åtgärder upprepas om och om igen. De kan involvera en del av kroppen eller hela kroppen eller till och med ett föremål eller leksak. Till exempel, personer med en ASD kan spendera mycket tid upprepade gånger flaxa sina armar eller gunga från sida till sida. De kan upprepade gånger tända och stänga av en lampa eller snurra hjulen på en leksaksbil. Dessa typer av aktiviteter kallas självstimulering eller ”stimming. ”

Människor med ASD trivs ofta på rutin. En förändring i dagens normala mönster – som ett stopp på vägen hem från skolan – kan vara mycket upprörande för personer med ASD. De kan ”förlora kontrollen” och har en ”smälta ner” eller vredesutbrott, särskilt om på en konstig plats.

Vissa personer med ASD kan också utveckla rutiner som kan verka ovanliga eller onödiga. En person kan till exempel försöka titta i varje fönster han eller hon går förbi en byggnad eller alltid vill titta på en video från början till slut, inklusive förhandsvisningar och krediter. Att inte tillåtas göra dessa typer av rutiner kan orsaka svår frustration och vredesutbrott.

Andra symtom

Vissa personer med ASD har andra symtom. Dessa kan inkludera:

  • Hyperaktivitet (mycket aktiv)
  • Impulsivitet (agerar utan att tänka)
  • Kort uppmärksamhetstid
  • Aggression
  • Orsakar självskada
  • Temper vredesutbrott
  • Ovanliga mat- och sömnvanor
  • Ovanliga humör eller känslomässiga reaktioner
  • Brist på rädsla eller mer rädsla än väntat
  • Ovanliga reaktioner på hur saker låter, lukt, smak, utseende eller känsla

Människor med ASD kan ha ovanliga svar på beröring, lukt, ljud, sevärdheter och smak och känsla. De kan till exempel över- eller underreagera på smärta eller högt ljud. De kan ha onormala matvanor. Till exempel, vissa människor med en ASD begränsa sin kost till endast ett fåtal livsmedel. Andra kan äta icke-livsmedelsprodukter som smuts eller stenar (detta kallas pica). De kan också ha problem som kronisk förstoppning eller diarré.

Personer med ASD kan ha udda sömnvanor. De kan också ha onormala stämningar eller känslomässiga reaktioner. Till exempel kan de skratta eller gråta vid ovanliga tider eller visa ingen känslomässig reaktion ibland man förväntar sig en. Dessutom kan de inte vara rädda för farliga saker, och de kan vara rädda för ofarliga föremål eller händelser.

Utveckling

Barn med ASD utvecklas i olika takt inom olika områden. De kan ha förseningar i språk-, social- och inlärningsförmåga, medan deras förmåga att gå och flytta runt är ungefär densamma som andra barn i deras ålder. De kan vara mycket bra på att sätta ihop pussel eller lösa datorproblem, men de kan ha problem med sociala aktiviteter som att prata eller skaffa vänner. Barn med ASD kan också lära sig en hård färdighet innan de lär sig en lätt. Ett barn kanske till exempel kan läsa långa ord men inte kunna berätta för dig vilket ljud som ett ”b” gör.

Barn utvecklas i sin egen takt, så det kan vara svårt att berätta exakt när ett barn kommer att lära sig en viss färdighet. Men det finns åldersspecifika utvecklingsmilstolpar som används för att mäta ett barns sociala och känslomässiga framsteg under de första åren av livet. För att lära dig mer om utvecklingens milstolpar, besök ”Lär dig tecknen. Act Early”, en kampanj designad av Riktlinjer och en koalition av partners för att lära föräldrar, vårdpersonal och barnomsorg om tidig barndom utveckling, inklusive möjliga ”röda flaggor” för autismspektrumstörningar.

Referenser

  1. Johnson, C. P. Tidiga kliniska egenskaper hos barn med autism. I: Gupta, V. B. ed: Autistiska spektrumstörningar hos barn. New York: Marcel Dekker, Inc. , 2004:85 -123.

Senaste av Blog