Sömngång (parasomni, gå i sömnen): orsaker, utredning, risker, behandling

4 min läsning

Att gå i sömnen

Sömngång är när någon går eller utför komplexa aktiviteter medan den inte är helt vaken. Det förekommer vanligtvis under en period av sömnen som kallas REM sömn (rapid eye movement), djup sömn eller drömsömn. REM-sömn är de perioder i sömnen då en individ vanligtvis drömmer. Tillståndet kallas REM-sömn eftersom ögonen rör sig snabbt och delar av hjärnans nervceller har samma aktivitetsnivå som när en person är vaken. REM-sömn förekommer vanligtvis fyra eller fem gånger per natt och den totala tiden en individ har REM-sömn per natt är omkring 90-120 minuter. REM-sömn inträffar oftast under de första delarna av natten så sömnvandring tenderar att inträffa under de första timmarna efter att en person somnat.

Sömnvandring kan inträffa i alla åldrar men är vanligare hos barn. Förekomsten av sömngång kan vara så hög som 20 procent hos barn i en viss åldersgrupp. De flesta växer ut ur det när de når puberteten, men det kan ibland kvarstå i vuxen ålder.

Varför går vissa människor i sömnen?

Den exakta orsaken till sömnvandring är okänd men det verkar finnas en ärftlig komponent. En person som har andra medlemmar i familjen som går i sömnen är mer benägna att också drabbas av sömngång.

Följande saker kan utlösa sömngång eller göra det värre:

  • Otillräckligt med sömn
  • Ångest
  • Infektion
  • Feber, särskilt hos barn
  • Överkonsumtion av alkohol
  • Droger
  • Vissa typer av mediciner, såsom vissa lugnande medel

Andra sömnstörningar som kan leda till att personen vaknar plötsligt under natten, såsom obstruktiv sömnapné och restless legs syndrom, kan också utlösa sömngång.

Att vidta åtgärder för att förhindra några av dessa utlösare som att se till att du får tillräckligt med sömn, och att arbeta med strategier för att hantera och minska stress hjälper ofta.

Vad händer när en person går i sömnen?

Vissa episoder med sömngång kan innebära att personen bara sitter upp i sängen och tittar omkring sig, verkar förvirrad, medan i andra fall kan de gå upp ur sängen och gå omkring, öppna skåp, klä på sig, äta eller verka upprörd. I extrema fall kan personen gå ut ur huset och utföra komplexa aktiviteter, såsom att köra bil.

Ögonen är vanligtvis öppna medan någon går i sömnen, men personen känner inte igen någon som de stöter på och ser inte heller personer eller objekt. Under sömngång är däremot personer oftast bra på att röra sig runt bekanta föremål. Om du pratar med en person som går i sömnen, kan de delvis svara eller säga saker som inte är meningsfulla.

De flesta episoder med sömngång varar mindre än 10 minuter men de kan vara längre. Vid slutet av varje episod kan personen vakna eller återvända till sängen och somna. De kommer normalt inte ha något minne av sömngången på morgonen eller kan ha svaga minnen. Om vaknade under sömnen, kan personen känna sig förvirrad och inte komma ihåg vad som har hänt.

Vad gör du om du hittar någon som går i sömnen?

Det bästa du kan göra om du ser någon gå i sömnen är att se till att de är säkra. För personen försiktigt tillbaka till sängen genom att lugna dem. Vanligtvis kommer personen att somna om igen.

Gör dit bästa för att skapa en lugn och trygg miljö för personen och försök att inte begränsa dem fysisk eftersom uppvaknandet kan göra personen agiterad eller rädd.

När man ska söka läkare?

Tillfälliga episoder med sömngång behöver vanligtvis inte läkarvård. Sömngång är sällan ett tecken på något allvarligt och kan bli bättre med tiden, särskilt hos barn. Du bör dock överväga att se din allmänläkare om episoderna med sömngång inträffar ofta, om du är orolig att personen riskerar att skada sig själv eller andra, eller om episoder börjar under vuxenlivet.

Din läkare kan hänvisa dig till en specialistläkare där ditt eller ditt barns sömnhistoria kan diskuteras mer detaljerat. Om det är indicerat kan sjukvården genomföra undersökningar för att utesluta andra tillstånd som kan utlösa sömngång, såsom obstruktiv sömnapné eller restless legs syndrom.

Behandling

Det finns ingen specifik behandling för sömngång men behandlingen bidrar i allmänhet till ökad sömn och en regelbunden och avkopplande rutin före sänggåendet.

Följande råd kan hjälpa mot sömngång

  • Försök att gå till sängs vid en liknande tidpunkt varje natt
  • Se till att ditt sovrum är mörkt och tyst när du går till sängs
  • Begränsa drycker före sänggåendet, särskilt de som innehåller koffein, och gå på toaletten innan du somnar
  • Hitta sätt att slappna av innan du lägger dig, såsom att ta ett varmt bad, läsa eller öva andningsmönster

Medicin används vanligtvis inte för att behandla sömngång. Men läkemedel som bensodiazepiner eller antidepressiva medel används ibland om du ofta går i sömnen eller om det finns en risk att du allvarligt kan skada dig själv eller andra. Dessa mediciner kan hjälpa dig att sova och kan minskar antalet episoder med sömngång.

Terapier som kognitiv beteendeterapi (KBT) eller hypnoterapi kan ibland vara till hjälp.

Förebygg olyckor

Det är viktigt att personer som går i sömnen inte har potentiellt skadliga föremål i hemmet och att ta bort alla föremål de kan snubbla över. Det är också en bra idé att hålla fönster och dörrar låsta. Om ditt barn lider av sömngång så låt dem inte sova på den övre sängen i en våningssäng.

Det är också viktigt att låta barnvakter, släktingar eller vänner som tar hand om ditt barn på natten veta att ditt barn kan gå i sömnen och vad de ska göra om det händer.

Skriv ett svar

Your email address will not be published.

Senaste av Blog

Har du diabetes, övervikt eller fetma?

Dialiv är appen för alla med diabetes. Få tillgång till alla verktyg du behöver. Chatta med läkare när du vill. Ta kontroll och få stöd när du behöver det.

Dialiv är appen för alla med diabetes, övervikt eller fetma. Få tillgång till alla verktyg du behöver. Chatta med läkare när du vill. Ta kontrollen.

Nu med Blodsockerkit!