Sanningen om åldrande och demens

3 min läsning

Sanningen om åldrande och demens

minus

Din kropp genomgår många förändringar med åldrande. Även om det finns några normala åldersrelaterade förändringar, bland annat i en persons minne och tänkande, demens eller allvarlig minnesförlust som stör det dagliga livet, är inte en del av den normala åldringsprocessen. Lär dig vad som är hälsosamt åldrande och vad som inte är.

Vad är normalt åldrande?

Tecken på åldrande kan börja så unga som 30 års ålder. Åldringsprocessen omfattar många förändringar i kroppen, inklusive:

Förändringar i synen är en normal del av åldrande

  • Hjärta och blodkärl: Förstyvning av artärer och blodkärl gör hjärtat arbeta hårdare. Fysiska aktiviteter som att gå långa sträckor eller gå uppför kan bli svårare.
  • Ben: Ben krymper och minskar i densitet, vilket gör dem mer ömtåliga och riskerar att bryta. Brosk i lederna kan börja bära bort, vilket kan orsaka viss smärta eller stelhet.
  • Muskler: Muskler förlorar styrka, flexibilitet och uthållighet över tid. Muskelmassan minskar 3 -5% varje decennium efter 30 års ålder, och denna siffra ökar över 60 års ålder.
  • Blåsa och tarm: Möjligheten för blåsan att sträcka sig och sedan gå tillbaka till sin normala form kan minskas. Detta kan leda till att blåsan håller mindre urin än tidigare, vilket resulterar i mer frekventa resor till badrummet. Förändringar i tarmen kan leda till förstoppning.
  • Hud: Huden förlorar också elasticitet, vilket resulterar i rynkor hos vissa människor. Det tunnar också och blir känsligare, vilket gör det lättare att få blåmärken och skärsår.
  • Vision: Förändringar i syn kan innefatta framsynthet, ett resultat av linsens härdning. Katarakt, en grumling av linsen i ögat som påverkar synen, kan utvecklas. Detta kan orsaka dimsyn och slutligen blindhet om den inte behandlas.
  • Psykisk hälsa: Åldrande är en process med många förändringar, och det kan ta lite att vänja sig vid. Vissa människor kan vara deprimerade, även om andra kan ha en känsla av uppfyllelse och känna sig nöjda med sina liv.
  • Minne och tänkande (Kognition): Normal åldrande kan innebära långsammare bearbetningshastigheter och svårare med multikörning, men rutinminne, färdigheter och kunskaper är stabila och kan till och med förbättras med åldern. Det är normalt att ibland glömma de senaste händelserna som var nycklarna senast placerades eller namnet på personen du just träffat.

Vad är INTE normalt åldrande?

Att behöva hjälp med vardagliga uppgifter kan vara ett tecken på demens

Även om det finns några normala åldersrelaterade förändringar i minne och tänkande, förvirring och minnesförlust som stör ditt dagliga liv är inte en del av den normala åldringsprocessen.

Demens är en term för en samling av symtom på kognitiv nedgång inklusive störningar i språk, minne, uppmärksamhet, erkännande, problemlösning och beslutsfattande som stör dagliga aktiviteter. Även om 5. 8 miljoner människor i U. S. har demens, är det inte normalt åldrande av hjärnan.

Andra tecken på demens inkluderar:

  • att inte kunna utföra uppgifter självständigt
  • svårt att namnge objekt eller nära familjemedlemmar
  • glömma funktionen av objekt
  • upprepa frågor som
  • tar mycket längre tid att slutföra vanliga uppgifter
  • felplacering objekt ofta
  • inte kunna spåra steg och gå vilse Vissa medicinska tillstånd och vitaminbrist, såsom hypotyreos

(underaktiv sköldkörtel), normalt tryck hydrocefalus(ett neurologiskt tillstånd orsakad av ansamling av vätska i hjärnan), infektioner och vitamin B12-brist, kan efterlikna demens symtom. Dessutom kan vissa receptbelagda och receptfria läkemedel orsaka demensliknande symtom också. Om du upplever dessa symtom är det viktigt att tala med din vårdgivare för att ta reda på om det finns några bakomliggande orsaker till dessa symtom.

För mer information, gå till vår ”Vad är demens” sida.

Att diskutera minnesförlust med en vårdgivare kan bidra till att minska riskreduktion

och en frisk hjärna

Det finns för närvarande inget botemedel mot demens, men det finns mediciner för att hjälpa till med symtomen. Här är några steg du kan vidta för att minska risken:

  • Förebyggande av kronisk sjukdom:
    • Om du är rökare, sluta röka.
    • Underhålla en hälsosam blodtrycksnivå.
    • Hantera kolesterolnivåer med motion och, om det behövs, kolesterolmediciner.
    • Håll blodsockret inom ett hälsosamt intervall.
    • Få till och bibehålla en hälsosam vikt.
    • Om du dricker alkohol, gör det med måtta — upp till en drink per dag för kvinnor och upp till två drinkar per dag för män.
  • Minska riskerna i din miljö som kan leda till fall eller huvudskada.
  • Hälsosamt boende:
    • Ät hela livsmedel med massor av näringsämnen och vitaminer.
    • Övning, inklusive aerob fysisk aktivitet.
    • Få god sömn.
  • Håll ditt sinne aktivt och stimulerat, med utmanande uppgifter som att lära sig en ny aktivitet.
  • Upprätthålla sociala kontakter.

Var bemyndigad att diskutera minnesproblem

Mer än hälften av personer med minnesförlust har inte pratat med sin vårdgivare, men det behöver inte vara du. Få bekväm med att starta en dialog med din vårdgivare om du observerar några förändringar i minnet eller en ökning av förvirring, eller bara om du har några frågor. Du kan också diskutera vårdplanering, hantering av kroniska sjukdomar och vårdbehov.

För mer information gå till Alzheimers informationssida. Referens

Alzheimers förening. 2019 Alzheimers sjukdom fakta och siffror.

Alzheimers Dement 2019; 1:321 -87

Senaste av Blog