Reumatoid artrit (RA)

6 min läsning

Reumatoid artrit (RA)

Vad är reumatoid artrit (RA)?

Reumatoid artrit, eller RA, är en autoimmun och inflammatorisk sjukdom, vilket innebär att ditt immunförsvar angriper friska celler i kroppen av misstag och orsakar inflammation (smärtsam svullnad) i de drabbade delarna av kroppen.

RA angriper främst lederna, vanligtvis många leder på en gång. RA påverkar ofta lederna i händer, handleder och knän. I en led med RA blir fogen i fogen inflammerad, vilket orsakar skador på ledvävnad. Denna vävnadsskada kan orsaka långvarig eller kronisk smärta, ostadighet (brist på balans) och deformitet (missformning).

RA kan också påverka andra vävnader i hela kroppen och orsaka problem i organ såsom lungor, hjärta och ögon.

Vilka är tecken och symtom på RA?

Med RA finns det tillfällen då symtomen blir värre, kända som facklor, och tider då symtomen blir bättre, känd som remission.

Tecken och symtom på RA inkluderar:

  • Smärta eller värk i mer än en led.
  • Styvhet i mer än en led.
  • Ömhet och svullnad i mer än en ledd.
  • Samma symptom på båda sidor av kroppen (såsom i båda händerna eller båda knäna).
  • Viktminskning.
  • Feber.
  • Trötthet eller trötthet.
  • Svaghet.

Vad orsakar RA?

RA är resultatet av ett immunsvar där kroppens immunförsvar angriper sina egna friska celler. De specifika orsakerna till RA är okända, men vissa faktorer kan öka risken för att utveckla sjukdomen.

Vilka är riskfaktorerna för RA?

Forskare har studerat ett antal genetiska och miljömässiga faktorer för att avgöra om de förändrar människors risk att utveckla RA.

Egenskaper som ökar risken

  • Ålder. RA kan börja i alla åldrar, men sannolikheten ökar med åldern. Uppkomsten av RA är högst bland vuxna i sextiotalet.
  • Kön. Nya fall av RA är vanligtvis två till tre gånger högre hos kvinnor än män.
  • Genetik/ärftliga egenskaper. Människor födda med specifika gener är mer benägna att utveckla RA. Dessa gener, som kallas HLA (humant leukocytantigen) klass II genotyper, kan också göra din artrit värre. Risken för RA kan vara störst när personer med dessa gener utsätts för miljöfaktorer som rökning eller när en person är överviktig.
  • Rökning. Flera studier visar att cigarettrökning ökar en persons risk att utveckla RA och kan förvärra sjukdomen.
  • Historien om levande födslar. Kvinnor som aldrig har fött barn kan ha större risk att utveckla RA.
  • Exponeringar i tidig livstid. Vissa exponeringar i tidig ålder kan öka risken för utveckling av RA i vuxen ålder. Till exempel fann en studie att barn vars mödrar rökt hade dubbelt så stor risk att utveckla RA som vuxna. Barn till låginkomstföräldrar löper ökad risk att utveckla RA som vuxna.
  • Fetma. Att vara överviktig kan öka risken för att utveckla RA. Studier som undersökte betydelsen av fetma fann också att ju mer överviktig en person var, desto högre risk för att utveckla RA blev.

Egenskaper som kan minska risken

Till skillnad från ovanstående riskfaktorer som kan öka risken för utveckling av RA, kan minst en egenskap minska risken för utveckling av RA..

  • Amning. Kvinnor som ammar sina barn har en minskad risk att utveckla RA.

Hur diagnostiseras RA?

RA diagnostiseras genom att granska symtom, genomföra en fysisk undersökning och göra röntgen- och laboratorietester. Det är bäst att diagnostisera RA tidigt – inom 6 månader efter symtomdebut – så att personer med sjukdomen kan påbörja behandling för att bromsa eller stoppa sjukdomsprogressionen (till exempel skador på leder). Diagnos och effektiva behandlingar, särskilt behandling för att undertrycka eller kontrollera inflammation, kan bidra till att minska de skadliga effekterna av RA.

Vem ska diagnostisera och behandla RA?

En läkare eller ett team av läkare som specialiserat sig på vård av RA patienter bör diagnostisera och behandla RA. Detta är särskilt viktigt eftersom tecken och symtom på RA inte är specifika och kan se ut som tecken och symtom på andra inflammatoriska ledsjukdomar. Läkare som specialiserar sig på artrit kallas reumatologer, och de kan göra rätt diagnos.

Hur behandlas RA?

RA kan effektivt behandlas och hanteras med medicinering (er) och egenhanteringsstrategier. Behandling av RA innefattar vanligtvis användning av läkemedel som fördröjer sjukdomen och förhindrar gemensamma deformiteter, så kallade sjukdomsmodifierande antireumatiska läkemedel (DMARDs); biologiska responsmodifierare (biologiska medel) är läkemedel som är en effektiv andrahandsbehandling. Förutom mediciner kan människor hantera sin RA med självhanteringsstrategier som visat sig minska smärta och funktionshinder, så att de kan fortsätta de aktiviteter som är viktiga för dem. Personer med RA kan lindra smärta och förbättra ledfunktionen genom att lära sig att använda fem enkla och effektiva strategier för behandling av artrit.

Vilka är komplikationerna av RA?

Reumatoid artrit (RA) har många fysiska och sociala konsekvenser och kan sänka livskvaliteten. Det kan orsaka smärta, funktionshinder och för tidig död.

  • Prematur hjärtsjukdom. Personer med RA löper också en högre risk att utveckla andra kroniska sjukdomar såsom hjärtsjukdomar och diabetes. För att förhindra att personer med RA utvecklar hjärtsjukdomar, fokuserar behandlingen av RA också på att minska riskfaktorer för hjärtsjukdomar. Till exempel kommer läkare att råda patienter med RA att sluta röka och gå ner i vikt.
  • Fetma. Personer med RA som är överviktiga har en ökad risk att utveckla hjärtsjukdomar riskfaktorer såsom högt blodtryck och högt kolesterol. Att vara överviktig ökar också risken för att utveckla kroniska tillstånd som hjärtsjukdomar och diabetes. Slutligen upplever personer med RA som är överviktiga färre fördelar av sin medicinska behandling jämfört med dem med RA som inte är överviktiga..
  • Sysselsättning. RA kan göra arbetet svårt. Vuxna med RA är mindre benägna att bli anställda än de som inte har RA. Eftersom sjukdomen förvärras, finner många människor med RA att de inte kan göra så mycket som de brukade. Arbetsförlusten bland personer med RA är högst bland personer vars jobb är fysiskt krävande. Arbetsförlusterna är lägre bland dem som arbetar med få fysiska krav, eller i arbeten där de har inflytande över arbetstakten och aktiviteterna.

Hur kan jag hantera RA och förbättra min livskvalitet?

RA påverkar många aspekter av det dagliga livet, inklusive arbete, fritid och sociala aktiviteter. Lyckligtvis finns det flera lågprisstrategier i samhället som har visat sig öka livskvaliteten.

  • Aktiv fysiskt. Experter rekommenderar att idealt vuxna är måttligt fysiskt aktiva i 150 minuter per vecka, som promenader, simning eller cykling 30 minuter om dagen i fem dagar i veckan. Du kan bryta dessa 30 minuter i tre separata tio minuters sessioner under dagen. Regelbunden fysisk aktivitet kan också minska risken för att utveckla andra kroniska sjukdomar som hjärtsjukdomar, diabetes och depression. Läs mer om fysisk aktivitet för artrit.
  • Gå till effektiva fysiska aktivitetsprogram. Om du är orolig för att göra artrit värre eller osäker på hur man säkert tränar, kan deltagande i fysiska aktivitetsprogram bidra till att minska smärta och funktionshinder i samband med RA och förbättra humöret och förmågan att röra sig. Klasser äger rum på lokala Ys, parker och samhällscentra. Dessa klasser kan hjälpa människor med RA att må bättre. Läs mer om de beprövade fysiska aktivitetsprogram som Det rekommenderas.
  • Gå med i en självstyrande utbildning klass. Deltagare med artrit och (inklusive RA) får förtroende för att lära sig hur man kontrollerar sina symtom, hur man lever bra med artrit och hur artrit påverkar deras liv. Läs mer om de beprövade utbildningsprogram för självförvaltning som Det rekommenderas.
  • Sluta röka. Cigarettrökning gör sjukdomen värre och kan orsaka andra medicinska problem. Rökning kan också göra det svårare att vara fysiskt aktiv, vilket är en viktig del av hanteringen av RA. Få hjälp med att sluta röka genom att besöka Jag är redo att sluta på Riktlinjer: s tips från tidigare rökare hemsida.
  • Behåll en hälsosam vikt. Fetma kan orsaka många problem för personer med RA och därför är det viktigt att bibehålla en hälsosam vikt. För mer information, besök Riktlinjer Healthy Weight webbplats.

Senaste av Blog