Prediabetes: Din chans att förhindra typ 2-diabetes

2 min läsning

Prediabetes: Din chans att förhindra typ 2-diabetes

minus

Vad är Prediabetes?

Prediabetes är ett allvarligt hälsotillstånd där blodsockernivån är högre än normalt, men ännu inte tillräckligt hög för att diagnostiseras som typ 2- diabetes. Cirka 88 miljoner amerikanska vuxna – mer än 1 av 3 – har prediabetes. Av dem med prediabetes vet mer än 80% inte att de har det. Prediabetes ger dig ökad risk att utveckla typ 2-diabetes, hjärtsjukdomar och stroke.

Den goda nyheten är att om du har prediabetes kan ledda National Diabetes Prevention Program hjälpa dig att göra livsstilsförändringar för att förebygga eller fördröja typ 2-diabetes och andra allvarliga hälsoproblem.

Vad Orsakar Prediabetes?

Insulin är ett hormon som produceras av bukspottkörteln som fungerar som en nyckel för att låta blodsockret i celler för användning som energi. Om du har prediabetes svarar inte cellerna i kroppen normalt på insulin. Din bukspottkörtel gör mer insulin för att försöka få celler att reagera. Så småningom din bukspottkörtel inte kan hålla jämna steg, och ditt blodsocker stiger, sätta scenen för prediabetes—och typ 2-diabetes på vägen.

Tecken och symtom

Du kan ha prediabetes i flera år men har inga tydliga symtom, så det går ofta oupptäckt tills allvarliga hälsoproblem som typ 2-diabetes dyker upp. Det är viktigt att tala med din läkare om att få ditt blodsocker testat om du har någon av riskfaktorerna för prediabetes, bland annat:

mediaikonLow Resolution Video

De goda nyheterna: prediabetes kan vara omvänd. Titta på Mikes berättelse.

  • Att vara överviktig
  • är 45 år eller äldre
  • Att ha en förälder, bror eller syster med typ 2- diabetes
  • Att vara fysiskt aktiv mindre än 3 gånger i veckan
  • Någonsin med graviditetsdiabetes (diabetes under graviditeten) eller att föda ett barn som vägde mer än 9 kg
  • Att ha polycystiskt ovariesyndrom

Race och etnicitet är också en faktor: afroamerikaner, latinamerikaner, amerikanska indianer, Stillahavsöarna och vissa asiatiska amerikaner är i högre risk.

Enkel blodsockertest

Du kan få ett enkelt blodsockerprov för att ta reda på om du har prediabetes. Fråga din läkare om du ska testas.

Att förebygga typ 2-diabetes

Om du har prediabetes kan du minska risken för att utveckla typ 2-diabetes om du är överviktig och får regelbunden fysisk aktivitet. En liten mängd viktminskning innebär cirka 5% till 7% av din kroppsvikt, bara 10 till 14 pounds för en 200 pund person. Regelbunden fysisk aktivitet innebär att man får minst 150 minuter i veckan med rask promenad eller en liknande aktivitet. Det är bara 30 minuter om dagen, fem dagar i veckan.

Ett livsstilsförändringsprogram som erbjuds genom det ledda nationella Diabetes Prevention Program kan hjälpa dig att göra dessa förändringar — och få dem att hålla fast. Genom programmet kan du minska risken för att utveckla typ 2-diabetes med så mycket som 58% (71% om du är över 60 år). Höjdpunkter inkluderar:

  • Arbeta med en utbildad tränare för att göra realistiska, varaktiga livsstilsförändringar.
  • Upptäck hur man äter hälsosamt och lägger till mer fysisk aktivitet i din dag.
  • Ta reda på hur du hanterar stress, håller dig motiverad och löser problem som kan bromsa dina framsteg.
  • Få stöd från personer med liknande mål och utmaningar.

Fråga din läkare eller sjuksköterska om det finns ett erkänt nationellt diabetesförebyggande program som erbjuds i ditt samhälle eller hitta ett här. Den bästa tiden att förhindra typ 2-diabetes är nu. Lär dig mer

  • Diabetes medvetenhetskampanjer
  • Den överraskande Sanningen om Prediabetes
  • Reversing Prediabetes: Din hälsa Med Joan Lunden och Riktlinjer
  • National Diabetes Statistics Rapport
  • Diabetes Artiklar
  • Infographics
  • Ordlista

Skriv ett svar

Your email address will not be published.

Senaste av Blog

Prediabetes: Din chans att förhindra typ 2-diabetes

2 min läsning

Prediabetes: Din chans att förhindra typ 2-diabetes

Español (spanska) minusrelaterade sidor

Vad är Prediabetes?

Prediabetes är ett allvarligt hälsotillstånd där blodsockernivån är högre än normalt, men ännu inte tillräckligt hög för att diagnostiseras som typ 2- diabetes. Cirka 88 miljoner amerikanska vuxna – mer än 1 av 3 – har prediabetes. Av dem med prediabetes vet mer än 80% inte att de har det. Prediabetes ger dig ökad risk att utveckla typ 2-diabetes, hjärtsjukdomar och stroke.

Den goda nyheten är att om du har prediabetes kan CDC-ledda National Diabetes Prevention Program hjälpa dig att göra livsstilsförändringar för att förebygga eller fördröja typ 2-diabetes och andra allvarliga hälsoproblem.

Vad Orsakar Prediabetes?

Insulin är ett hormon som produceras av bukspottkörteln som fungerar som en nyckel för att låta blodsockret i celler för användning som energi. Om du har prediabetes svarar inte cellerna i kroppen normalt på insulin. Din bukspottkörtel gör mer insulin för att försöka få celler att reagera. Så småningom din bukspottkörtel inte kan hålla jämna steg, och ditt blodsocker stiger, sätta scenen för prediabetes—och typ 2-diabetes på vägen.

Tecken och symtom

Du kan ha prediabetes i flera år men har inga tydliga symtom, så det går ofta oupptäckt tills allvarliga hälsoproblem som typ 2-diabetes dyker upp. Det är viktigt att tala med din läkare om att få ditt blodsocker testat om du har någon av riskfaktorerna för prediabetes, bland annat:

mediaikonLow Resolution Video

De goda nyheterna: prediabetes kan vara omvänd. Titta på Mikes berättelse.

  • Att vara överviktig
  • är 45 år eller äldre
  • Att ha en förälder, bror eller syster med typ 2- diabetes
  • Att vara fysiskt aktiv mindre än 3 gånger i veckan
  • Någonsin med graviditetsdiabetes (diabetes under graviditeten) eller att föda ett barn som vägde mer än 9 kg
  • Att ha polycystiskt ovariesyndrom

Race och etnicitet är också en faktor: afroamerikaner, latinamerikaner, amerikanska indianer, Stillahavsöarna och vissa asiatiska amerikaner är i högre risk.

Enkel blodsockertest

Du kan få ett enkelt blodsockerprov för att ta reda på om du har prediabetes. Fråga din läkare om du ska testas.

Att förebygga typ 2-diabetes

Om du har prediabetes kan du minska risken för att utveckla typ 2-diabetes om du är överviktig och får regelbunden fysisk aktivitet. En liten mängd viktminskning innebär cirka 5% till 7% av din kroppsvikt, bara 10 till 14 pounds för en 200 pund person. Regelbunden fysisk aktivitet innebär att man får minst 150 minuter i veckan med rask promenad eller en liknande aktivitet. Det är bara 30 minuter om dagen, fem dagar i veckan.

Ett livsstilsförändringsprogram som erbjuds genom det CDC-ledda nationella Diabetes Prevention Program kan hjälpa dig att göra dessa förändringar — och få dem att hålla fast. Genom programmet kan du minska risken för att utveckla typ 2-diabetes med så mycket som 58% (71% om du är över 60 år). Höjdpunkter inkluderar:

  • Arbeta med en utbildad tränare för att göra realistiska, varaktiga livsstilsförändringar.
  • Upptäck hur man äter hälsosamt och lägger till mer fysisk aktivitet i din dag.
  • Ta reda på hur du hanterar stress, håller dig motiverad och löser problem som kan bromsa dina framsteg.
  • Få stöd från personer med liknande mål och utmaningar.

Fråga din läkare eller sjuksköterska om det finns ett CDC-erkänt nationellt diabetesförebyggande program som erbjuds i ditt samhälle eller hitta ett här. Den bästa tiden att förhindra typ 2-diabetes är nu. Lär dig mer

  • Diabetes medvetenhetskampanjer
  • Den överraskande Sanningen om Prediabetes
  • Reversing Prediabetes: Din hälsa Med Joan Lunden och CDC
  • National Diabetes Statistics Rapport
  • Diabetes Artiklar
  • Infographics
  • Ordlista

Skriv ett svar

Your email address will not be published.

Senaste av Blog

Har du diabetes, övervikt eller fetma?

Dialiv är appen för alla med diabetes. Få tillgång till alla verktyg du behöver. Chatta med läkare när du vill. Ta kontroll och få stöd när du behöver det.

Dialiv är appen för alla med diabetes, övervikt eller fetma. Få tillgång till alla verktyg du behöver. Chatta med läkare när du vill. Ta kontrollen.

Nu med Blodsockerkit!