Natrium

4 min läsning

Natrium

Minus

Kroppen behöver en liten mängd natrium för att fungera, men de flesta amerikaner konsumerar för mycket natrium. Hög natriumkonsumtion kan höja blodtrycket, och högt blodtryck är en viktig riskfaktor för hjärtsjukdomar och stroke. Det mesta av natrium vi konsumerar är i form av salt.

Hur påverkar salt blodtrycket?

  • Forskning visar ett starkt samband mellan mängden salt som konsumeras och förhöjda nivåer av blodtryck.
  • När saltintaget minskar börjar blodtrycket falla inom några veckor hos de flesta människor.
  • I länder där människor konsumerar dieter med låg salt, upplever människor inte ökningen av blodtrycket med åldern som ses i de flesta västländer.
  • Minskning av natriumintaget sänker blodtrycket, med större effekter bland personer med högt blodtryck.

*

Är det salt eller natrium?

  • Natriumklorid är det kemiska namnet för salt.
  • Nittio procent av natrium vi konsumerar är i form av salt.
  • Orden salt och natrium är inte exakt samma, men dessa ord används ofta omväxlande. Till exempel använder panelen Näringsfakta på livsmedel i mataffären ”natrium”, medan framsidan av förpackningen kan säga ”inget salt tillsatt” eller ”osaltat. ”

Fakta om natriumkonsumtion och natrium i vår livsmedelsförsörjning

  • 2015—2020 Dietriktlinjer för amerikaner rekommenderar att amerikaner konsumerar mindre än 2 300 mg natrium varje dag som en del av ett hälsosamt matmönster.
  • Omkring 90% av amerikanerna 2 år eller äldre konsumerar för mycket natrium.
  • Det genomsnittliga dagliga natriumintaget för amerikaner 2 år eller äldre är mer än 3.400 mg.
  • Amerikaner konsumerar betydligt mer natrium än på 1970-talet. Sedan 2010 har vissa tillverkare minskat natrium i vissa livsmedel, och mängden natrium som konsumeras har minskat något i vissa grupper av människor. 7,9
  • Mer än 70% av natrium som konsumeras kommer från bearbetade livsmedel och restaurangmat. Endast en liten del av natrium eller salt används vid matlagning eller tillsätts vid bordet.
  • Eftersom natrium redan finns i bearbetade och restaurangmat när de köps, kan det vara svårt att minska det personliga natriumintaget, även för motiverade personer.
  • Natriumhalten kan variera mellan samma typer av livsmedel efter varumärke. Till exempel kan en skiva fryst ostpizza ha mellan 370 och 730 mg natrium; en ostburgare från en snabbmatsrestaurang kan ha mellan 710 och 1,690 mg.
  • Natriuminformation är för närvarande inte alltid lätt tillgänglig för restaurang eller färdigmat och kan vara svårt för konsumenten att uppskatta.

Minskning av natrium och minskning av kardiovaskulär sjukdom Burden

  • Att sänka högt blodtryck minskar risken för hjärtsjukdomar och stroke. Vuxna med förhöjt och högt blodtryck har särskilt nytta av att sänka blodtrycket.
  • Om tillverkarna gradvis minskar mängden natrium i bearbetade och färdiga livsmedel, kan den offentliga konsumtionen av natrium minskas till säkrare nivåer med liten eller ingen förändring i beteendet hos den enskilde konsumenten.
  • Natriumintag från bearbetade livsmedel och restaurangmat bidrar till höga nivåer av högt blodtryck, hjärtinfarkt och stroke. Eftersom nästan 400 000 dödsfall varje år är relaterade till högt blodtryck, minska natriumintaget kan förhindra tusentals dödsfall årligen.
  • Att minska den genomsnittliga populationen natriumintag till 2 300 mg per dag kan spara 18 miljarder dollar i hälso- och sjukvård dollar och minska fall av högt blodtryck med 11 miljoner årligen. Natriumreduktion
  • fortsätter att vara en effektiv och säker strategi för att sänka blodtrycket. 3,11,17,18
  • Sänkning av blodtrycket minskar och förhindrar hjärtinfarkt och stroke. 19
  • Hypertoni har blodtryck som konsekvent är högt. Läs mer om hur förhöjt och högt blodtryck definieras.

Referenser

  1. Institute of Medicine. Referensintag för vatten, kalium, natriumklorid och sulfat. Washington, DC: National Academies Press; 2004.
  2. Xu J, Murphy SL, Kochanek KD, Arias E. Dödlighet i Sverige, 2015. Kortfattad NCHS data, ingen. 267. Hyattsville, VD: Nationella centret för hälsostatistik; 2016.
  3. Han FJ, Li J, MacGregor GA. Effekt av långsiktig blygsam saltminskning på blodtrycket. Cochrane-databas Syst Rev. 2013; (4) :CD004937.
  4. Eckel RH, Jakicic JM, Ard JD, de Jesus JM, Miller NH, Hubbard VS, et al. 2013 AHA/ACC riktlinje om livsstilshantering för att minska kardiovaskulär risk: en rapport från American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines. Cirkulation. 2014; 129 (25 Suppl 2) :S76—99.
  5. S. Administration av livsmedel och läkemedel. Natrium i din kost: Använd näringsfakta etiketten och minska ditt intag. Silver Spring, VD: U. S. Food and Drug Administration; 2016. Tillåten 31 augusti 2017.
  6. S. Jordbruksdepartementet. 2015—2020 Dietary Guidelines för amerikaner. Washington, DC: U. S. Institutionen för jordbruk; 2015. Tillåten 31 augusti 2017.
  7. Jackson SL, Coleman King SM, Zhao L, Cogswell ME. Förekomst av natriumintag i Sverige. penningmarknadsförordningen. 2016; 64 (52) :1394—7.
  8. S. Jordbruksdepartementet. Vad vi äter i Amerika, NHANES 2013—2014. Tabell 37: Total näringsintag: Procentrapportering och medelmängder utvalda vitaminer och mineraler från mat och dryck och kosttillskott, efter kön och ålder, i Sverige, 2013—2014 pdf-ikon [PDF — 1 M] . Washington, DC: U. S. Institutionen för jordbruk; 2017. Tillåten 31 augusti 2017.
  9. Brief R, Johnson C. Sekulära trender i födointag i Sverige. Annu Rev Nutr. 2004; 24:401 —31.
  10. Harnack LI, Cogswell ME, Shikany JM, Gardner CD, Gillespie C, Loria CM, et al. Källor av natrium i U. S. vuxna från 3 geografiska regioner. Cirkulation. 2017; 135 (19) :1775—83.
  11. Adler AJ, Taylor F, Martin N, Gottlieb S, Taylor RS, Ebrahim S. Minskad dietsalt för förebyggande av hjärt-kärlsjukdom. Cochrane-databas Syst Rev. 2014; (12) :CD009217.
  12. S. Institutionen för jordbruk, Jordbruksforskning, Laboratoriet för näringsdata. USDA National Nutrient Database för standardreferens. Släpp 28. Washington, DC: U. S. Jordbruksdepartementet; 2016. Tillåten 31 augusti 2017.
  13. American Heart Association. Ändringar du kan göra för att hantera högt blodtryck. Dallas, TX: American Heart Association; 2017. Tillåten 31 augusti 2017.
  14. Institutet för medicin. Strategier för att minska natriumintaget i Sverige. Washington, DC: National Academies Press; 2010.
  15. Danaei G, Ding EL, Mozaffarian D, Taylor B, Rehm J, Murray CJ, Ezzati M. De dödsorsaker som kan förebyggas i Sverige: jämförande riskbedömning av kost, livsstil och metaboliska riskfaktorer. PloS Med. 2009; 6 (4) :e1000058.
  16. Palar K, Sturm R. Potentiella samhälleliga besparingar till följd av minskad natriumförbrukning i EU. S. vuxen befolkning. Am J hälsa Promot. 2009; 24 (1) :49—57.
  17. Aburto NJ, Ziolkovska A, Hooper L, Elliot P, Cappuccio FP, Meerpohl JJ. Effekt av lägre natriumintag på hälsan: Systematisk granskning och metaanalys. BMJ. 2013; 346:f1326.
  18. Aburto NJ, Das S. Effekt av reducerat natriumintag på blodtryck, njurfunktion, blodlipider och andra potentiella biverkningar. Genève, Schweiz: Världshälsoorganisationen; 2012.
  19. Cogswell Mugavero K, Bowman BA, Frieden TR. Riskmätning av natrium och hjärt- och kärlsjukdomar. N Engl J Med. 2016; 375 (6) :580—6.

Skriv ett svar

Your email address will not be published.

Senaste av Blog

Natrium

4 min läsning

Natrium

Minusrelaterade sidor

Kroppen behöver en liten mängd natrium för att fungera, men de flesta amerikaner konsumerar för mycket natrium. Hög natriumkonsumtion kan höja blodtrycket, och högt blodtryck är en viktig riskfaktor för hjärtsjukdomar och stroke. 1 Det mesta av natrium vi konsumerar är i form av salt.

Hur påverkar salt blodtrycket?

  • Forskning visar ett starkt samband mellan mängden salt som konsumeras och förhöjda nivåer av blodtryck. 1
  • När saltintaget minskar börjar blodtrycket falla inom några veckor hos de flesta människor. 3
  • I länder där människor konsumerar dieter med låg salt, upplever människor inte ökningen av blodtrycket med åldern som ses i de flesta västländer. 1
  • Minskning av natriumintaget sänker blodtrycket, med större effekter bland personer med högt blodtryck.

4*

Är det salt eller natrium?

  • Natriumklorid är det kemiska namnet för salt. 1
  • Nittio procent av natrium vi konsumerar är i form av salt. 1
  • Orden salt och natrium är inte exakt samma, men dessa ord används ofta omväxlande. Till exempel använder panelen Näringsfakta på livsmedel i mataffären ”natrium”, medan framsidan av förpackningen kan säga ”inget salt tillsatt” eller ”osaltat. ”5

Fakta om natriumkonsumtion och natrium i vår livsmedelsförsörjning

  • 2015—2020 Dietriktlinjer för amerikaner rekommenderar att amerikaner konsumerar mindre än 2 300 mg natrium varje dag som en del av ett hälsosamt matmönster. 6
  • Omkring 90% av amerikanerna 2 år eller äldre konsumerar för mycket natrium. 7
  • Det genomsnittliga dagliga natriumintaget för amerikaner 2 år eller äldre är mer än 3.400 mg. 8
  • Amerikaner konsumerar betydligt mer natrium än på 1970-talet. Sedan 2010 har vissa tillverkare minskat natrium i vissa livsmedel, och mängden natrium som konsumeras har minskat något i vissa grupper av människor. 7,9
  • Mer än 70% av natrium som konsumeras kommer från bearbetade livsmedel och restaurangmat. Endast en liten del av natrium eller salt används vid matlagning eller tillsätts vid bordet. 10
  • Eftersom natrium redan finns i bearbetade och restaurangmat när de köps, kan det vara svårt att minska det personliga natriumintaget, även för motiverade personer. 11
  • Natriumhalten kan variera mellan samma typer av livsmedel efter varumärke. Till exempel kan en skiva fryst ostpizza ha mellan 370 och 730 mg natrium; en ostburgare från en snabbmatsrestaurang kan ha mellan 710 och 1,690 mg. 12
  • Natriuminformation är för närvarande inte alltid lätt tillgänglig för restaurang eller färdigmat och kan vara svårt för konsumenten att uppskatta.

Minskning av natrium och minskning av kardiovaskulär sjukdom Burden

  • Att sänka högt blodtryck minskar risken för hjärtsjukdomar och stroke. Vuxna med förhöjt och högt blodtryck har särskilt nytta av att sänka blodtrycket. 6
  • Om tillverkarna gradvis minskar mängden natrium i bearbetade och färdiga livsmedel, kan den offentliga konsumtionen av natrium minskas till säkrare nivåer med liten eller ingen förändring i beteendet hos den enskilde konsumenten. 14
  • Natriumintag från bearbetade livsmedel och restaurangmat bidrar till höga nivåer av högt blodtryck, hjärtinfarkt och stroke. Eftersom nästan 400 000 dödsfall varje år är relaterade till högt blodtryck, minska natriumintaget kan förhindra tusentals dödsfall årligen. 15
  • Att minska den genomsnittliga populationen natriumintag till 2 300 mg per dag kan spara 18 miljarder dollar i hälso- och sjukvård dollar och minska fall av högt blodtryck med 11 miljoner årligen. Natriumreduktion
  • fortsätter att vara en effektiv och säker strategi för att sänka blodtrycket. 3,11,17,18
  • Sänkning av blodtrycket minskar och förhindrar hjärtinfarkt och stroke. 19
  • Hypertoni har blodtryck som konsekvent är högt. Läs mer om hur förhöjt och högt blodtryck definieras.

Referenser

  1. Institute of Medicine. Referensintag för vatten, kalium, natriumklorid och sulfat. Washington, DC: National Academies Press; 2004.
  2. Xu J, Murphy SL, Kochanek KD, Arias E. Dödlighet i USA, 2015. Kortfattad NCHS data, ingen. 267. Hyattsville, VD: Nationella centret för hälsostatistik; 2016.
  3. Han FJ, Li J, MacGregor GA. Effekt av långsiktig blygsam saltminskning på blodtrycket. Cochrane-databas Syst Rev. 2013; (4) :CD004937.
  4. Eckel RH, Jakicic JM, Ard JD, de Jesus JM, Miller NH, Hubbard VS, et al. 2013 AHA/ACC riktlinje om livsstilshantering för att minska kardiovaskulär risk: en rapport från American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines. Cirkulation. 2014; 129 (25 Suppl 2) :S76—99.
  5. S. Administration av livsmedel och läkemedel. Natrium i din kost: Använd näringsfakta etiketten och minska ditt intag. Silver Spring, VD: U. S. Food and Drug Administration; 2016. Tillåten 31 augusti 2017.
  6. S. Jordbruksdepartementet. 2015—2020 Dietary Guidelines för amerikanerextern ikon. Washington, DC: U. S. Institutionen för jordbruk; 2015. Tillåten 31 augusti 2017.
  7. Jackson SL, Coleman King SM, Zhao L, Cogswell ME. Förekomst av natriumintag i USA. penningmarknadsförordningen. 2016; 64 (52) :1394—7.
  8. S. Jordbruksdepartementet. Vad vi äter i Amerika, NHANES 2013—2014. Tabell 37: Total näringsintag: Procentrapportering och medelmängder utvalda vitaminer och mineraler från mat och dryck och kosttillskott, efter kön och ålder, i USA, 2013—2014 pdf-ikon [PDF — 1 M]extern ikon . Washington, DC: U. S. Institutionen för jordbruk; 2017. Tillåten 31 augusti 2017.
  9. Brief R, Johnson C. Sekulära trender i födointag i USA. Annu Rev Nutr. 2004; 24:401 —31.
  10. Harnack LI, Cogswell ME, Shikany JM, Gardner CD, Gillespie C, Loria CM, et al. Källor av natrium i U. S. vuxna från 3 geografiska regioner. Cirkulation. 2017; 135 (19) :1775—83.
  11. Adler AJ, Taylor F, Martin N, Gottlieb S, Taylor RS, Ebrahim S. Minskad dietsalt för förebyggande av hjärt-kärlsjukdom. Cochrane-databas Syst Rev. 2014; (12) :CD009217.
  12. S. Institutionen för jordbruk, Jordbruksforskning, Laboratoriet för näringsdata. USDA National Nutrient Database för standardreferens. Släpp 28extern ikon. Washington, DC: U. S. Jordbruksdepartementet; 2016. Tillåten 31 augusti 2017.
  13. American Heart Association. Ändringar du kan göra för att hantera högt blodtryckextern ikon. Dallas, TX: American Heart Association; 2017. Tillåten 31 augusti 2017.
  14. Institutet för medicin. Strategier för att minska natriumintaget i USA. Washington, DC: National Academies Press; 2010.
  15. Danaei G, Ding EL, Mozaffarian D, Taylor B, Rehm J, Murray CJ, Ezzati M. De dödsorsaker som kan förebyggas i USA: jämförande riskbedömning av kost, livsstil och metaboliska riskfaktorer. PloS Med. 2009; 6 (4) :e1000058.
  16. Palar K, Sturm R. Potentiella samhälleliga besparingar till följd av minskad natriumförbrukning i EU. S. vuxen befolkning. Am J hälsa Promot. 2009; 24 (1) :49—57.
  17. Aburto NJ, Ziolkovska A, Hooper L, Elliot P, Cappuccio FP, Meerpohl JJ. Effekt av lägre natriumintag på hälsan: Systematisk granskning och metaanalys. BMJ. 2013; 346:f1326.
  18. Aburto NJ, Das S. Effekt av reducerat natriumintag på blodtryck, njurfunktion, blodlipider och andra potentiella biverkningar. Genève, Schweiz: Världshälsoorganisationen; 2012.
  19. Cogswell Mugavero K, Bowman BA, Frieden TR. Riskmätning av natrium och hjärt- och kärlsjukdomar. N Engl J Med. 2016; 375 (6) :580—6.

Skriv ett svar

Your email address will not be published.

Senaste av Blog