Mat Etiketter

1 min läsning

Mat etiketter

Minus

Att förstå näringsfakta etiketten på livsmedel kan hjälpa dig att göra hälsosammare val. Etiketten bryter ner mängden kalorier, kolhydrater, fett, fiber, protein och vitaminer per portion av maten, vilket gör det lättare att jämföra näringen av liknande produkter. Se till att titta på olika märken av samma livsmedel — näringsinformation kan skilja sig mycket åt. Till exempel kan ett märke av tomatsås ha mer kalorier och socker än ett annat märke för samma serveringsstorlek.

I allmänhet äter mer mat som är högre i vitaminer, mineraler (som kalcium och järn) och fiber. Ät färre livsmedel som är högre i tillsatta sockerarter, mättat fett, och natrium(salt), och undvik transfett [PDF — 114KB]. Tänk på att den% Dagligt värde för varje näringsämne, såsom totalt fett på 10% i exemplet nedan, baseras på att äta 2 000 kalorier per dag. Du kan äta färre eller fler kalorier per dag beroende på ålder, kön, aktivitetsnivå, aktuell vikt och om du försöker förlora eller behålla din vikt.

  1. Kontrollera serveringsstorleken först. Alla nummer på denna etikett är för en 2/3-cup servering.
  2. Detta paket har 8 portioner. Om du äter hela saken äter du 8 gånger så mycket kalorier, kolhydrater, fett etc. som visas på etiketten .
  3. Total Kolhydrat visar dig typer av kolhydrater i maten, inklusive socker och fiber.
  4. Välj mat med mer fiber, vitaminer och mineraler.
  5. Välj mat med lägre kalorier, mättat fett, natrium och tillsatta sockerarter. Undvik transfett .

Mer information

  • USDA: Vad finns i mat(sv )
  • FDA: Nya matetiketter (sv )

Skriv ett svar

Your email address will not be published.

Senaste av Blog

Mat Etiketter

1 min läsning

Mat etiketter

Minusrelaterade sidor

Att förstå näringsfakta etiketten på livsmedel kan hjälpa dig att göra hälsosammare val. Etiketten bryter ner mängden kalorier, kolhydrater, fett, fiber, protein och vitaminer per portion av maten, vilket gör det lättare att jämföra näringen av liknande produkter. Se till att titta på olika märken av samma livsmedel — näringsinformation kan skilja sig mycket åt. Till exempel kan ett märke av tomatsås ha mer kalorier och socker än ett annat märke för samma serveringsstorlek.

I allmänhet äter mer mat som är högre i vitaminer, mineraler (som kalcium och järn) och fiber. Ät färre livsmedel som är högre i tillsatta sockerarter, mättat fettextern ikon, och natriumextern ikon(salt), och undvik transfett pdf ikon[PDF — 114KB]. Tänk på att den% Dagligt värde för varje näringsämne, såsom totalt fett på 10% i exemplet nedan, baseras på att äta 2 000 kalorier per dag. Du kan äta färre eller fler kalorier per dag beroende på ålder, kön, aktivitetsnivå, aktuell vikt och om du försöker förlora eller behålla din vikt.

  1. Kontrollera serveringsstorleken först. Alla nummer på denna etikett är för en 2/3-cup servering.
  2. Detta paket har 8 portioner. Om du äter hela saken äter du 8 gånger så mycket kalorier, kolhydrater, fett etc. som visas på etiketten .
  3. Total Kolhydrat visar dig typer av kolhydrater i maten, inklusive socker och fiber.
  4. Välj mat med mer fiber, vitaminer och mineraler.
  5. Välj mat med lägre kalorier, mättat fett, natrium och tillsatta sockerarter. Undvik transfett .

Mer information

  • USDA: Vad finns i matextern ikon(sv Españolextern ikon)
  • FDA: Nya matetiketterextern ikon (sv Españolextern ikon )

Skriv ett svar

Your email address will not be published.

Senaste av Blog