Livsmedelsaffär

1 min läsning

Livsmedelsaffär

Minus

Använd en inköpslista för att hjälpa dig att hålla fokus.

Hälsosam kost börjar i mataffären. Men framgångsrik shopping är inte alltid så enkelt som det verkar. Ditt mål? För att få de bästa erbjudandena på den mest hälsosamma och godaste maten. Använd en inköpslista för att hjälpa dig att fokusera på att köpa mat som passar din måltidsplan och budget.

Läs mer om matetiketter.

Tips för att ställa dig upp för framgång:

  • Planera en veckas måltider innan du går mataffären.
  • Kontrollera vad du redan har till hands så att du inte köper det du inte behöver.
  • Gör en inköpslista baserat på din veckovisa måltidsplan. Organisera din lista efter butik avsnitt för snabb och enkel shopping.
  • Du vet den här: shoppa inte hungrig så du är inte frestad att köpa mat som inte finns på din inköpslista.
  • Handla yttergångarna för färsk frukt, grönsaker, mejeriprodukter eller mejerialternativ, kött, fisk, fjäderfä och ägg.
  • Handla innergångarna för hälsosamma alternativ som bönor, linser, smaksatt vinäger, kryddor, tonfisk, olivolja och fryst frukt och grönsaker (utan sås).
  • Var försiktig med livsmedelspåståenden som ”lägre fetthalt” eller ”minskat socker”; det kan fortfarande inte vara ett hälsosamt val. Läs etiketten Näringsfakta för att förstå vad maten innehåller.

Kontrollera etiketter på förpackade livsmedel

Ett sätt att se till att du köper förpackade livsmedel som är lägre i kalorier, socker och fett är att titta på den uppdaterade etiketten Näringsfakta . Information du hittar är:

  • Serveringsstorleken först. Det ger dig viktig information för att förstå resten av etiketten. På etiketten som visas här, är alla andra nummer för en 1½ kopp servering. Så en 1½ kopp av maten har 240 kalorier och 4 gram totalt fett.
  • Överst på etiketten listar också hur många portioner som finns i ett paket Om du äter hela paketet, har du ätit dubbelt så många kalorier, kolhydrater, fetter och andra näringsämnen som anges på etiketten!
  • Total kolhydrat på etiketten innehåller alla typer av kol — socker, stärkelse, en
  • Välj mat med färre kalorier, mättat fett, transfett , natrium och tillsatt socker.
  • Försök att välja livsmedel med mer kostfiber, som listas under total kolhydrat.
  • Få mer information från US Food and Drug Administration (FDA).

—>

Mer information

  • matetiketter
  • Hur man väljer och lagrar frukt och grönsaker

Skriv ett svar

Your email address will not be published.

Senaste av Blog

Livsmedelsaffär

1 min läsning

Livsmedelsaffär

Minusrelaterade sidor

Använd en inköpslista för att hjälpa dig att hålla fokus.

Hälsosam kost börjar i mataffären. Men framgångsrik shopping är inte alltid så enkelt som det verkar. Ditt mål? För att få de bästa erbjudandena på den mest hälsosamma och godaste maten. Använd en inköpslista för att hjälpa dig att fokusera på att köpa mat som passar din måltidsplan och budget.

Läs mer om matetiketter.

Tips för att ställa dig upp för framgång:

  • Planera en veckas måltider innan du går mataffären.
  • Kontrollera vad du redan har till hands så att du inte köper det du inte behöver.
  • Gör en inköpslista baserat på din veckovisa måltidsplan. Organisera din lista efter butik avsnitt för snabb och enkel shopping.
  • Du vet den här: shoppa inte hungrig så du är inte frestad att köpa mat som inte finns på din inköpslista.
  • Handla yttergångarna för färsk frukt, grönsaker, mejeriprodukter eller mejerialternativ, kött, fisk, fjäderfä och ägg.
  • Handla innergångarna för hälsosamma alternativ som bönor, linser, smaksatt vinäger, kryddor, tonfisk, olivolja och fryst frukt och grönsaker (utan sås).
  • Var försiktig med livsmedelspåståenden som ”lägre fetthalt” eller ”minskat socker”; det kan fortfarande inte vara ett hälsosamt val. Läs etiketten Näringsfakta för att förstå vad maten innehåller.

Kontrollera etiketter på förpackade livsmedel

Ett sätt att se till att du köper förpackade livsmedel som är lägre i kalorier, socker och fett är att titta på den uppdaterade etiketten Näringsfakta . Information du hittar är:

  • Serveringsstorleken först. Det ger dig viktig information för att förstå resten av etiketten. På etiketten som visas här, är alla andra nummer för en 1½ kopp servering. Så en 1½ kopp av maten har 240 kalorier och 4 gram totalt fett.
  • Överst på etiketten listar också hur många portioner som finns i ett paket Om du äter hela paketet, har du ätit dubbelt så många kalorier, kolhydrater, fetter och andra näringsämnen som anges på etiketten!
  • Total kolhydrat på etiketten innehåller alla typer av kol — socker, stärkelse, en
  • Välj mat med färre kalorier, mättat fett, transfett , natrium och tillsatt socker.
  • Försök att välja livsmedel med mer kostfiber, som listas under total kolhydrat.
  • Få mer information från US Food and Drug Administration (FDA).

—>

Mer information

  • matetiketter
  • Hur man väljer och lagrar frukt och grönsakerextern ikon

Skriv ett svar

Your email address will not be published.

Senaste av Blog