Hamstring skada

4 min läsning

Hamstring skada

En hamstring skada är en stam eller riva i senor eller stora muskler på baksidan av låret.

Det är en vanlig skada hos idrottare och kan förekomma i olika svårighetsgrader. De 3 graderna av hamstring skada är:

  • grad 1 — en mild muskeldragning eller töjning
  • grad 2 — en partiell muskeltår
  • grad 3 — en komplett muskeltår

Den tid det tar att återhämta sig från en hamstring stam eller riva kommer beror på hur allvarlig skadan är.

En mindre muskeldragning eller stam (grad 1) kan ta några dagar att läka, medan det kan ta veckor eller månader att återhämta sig från en muskeltår (grad 2 eller 3)..

Hamstrings

Hamstrings är senor (starka vävnadsband) på baksidan av låren som fäster den stora lårmuskeln till benet.

Termen ”hamstring” hänvisar också till den grupp av 3 muskler som löper längs lårets baksida, från höften till strax under knäet.

Hamstring musklerna används inte mycket när de står eller går, men de är mycket aktiva under aktiviteter som innebär böjning av knäet, såsom löpning, hoppning och klättring.

Vad orsakar hamstring skador?

En hamstring skada kan uppstå om någon av senorna eller musklerna sträcker sig bortom deras gräns.

De förekommer ofta under plötsliga, explosiva rörelser, såsom sprinting, lungning eller hoppning. Men de kan också ske mer gradvis, eller under långsammare rörelser som överbelastar din hamstring.

Återkommande skador är vanligt hos idrottare och idrottare, eftersom du är mer benägna att skada din hamstring om du har skadat den tidigare.

Regelbundet gör stretch- och förstärkningsövningar, och värmer upp före träning, kan bidra till att minska risken för att skada din hamstring.

Hur vet jag om jag har skadat min hamstring?

Milda hamstring stammar (grad 1) orsakar vanligtvis plötslig smärta och ömhet i lårets baksida.. Det kan vara smärtsamt att flytta benet, men muskelstyrkan bör inte påverkas.

Delvis hamstring tårar (grad 2) är vanligtvis mer smärtsamma och ömma. Det kan också förekomma svullnad och blåmärken i lårets baksida och du kan ha förlorat lite styrka i benet..

Svåra hamstring tårar (grad 3) kommer vanligtvis att vara mycket smärtsamma, ömma, svullna och blåmärken. Det kan ha varit en ”popping” känsla vid tidpunkten för skadan och du kommer inte att kunna använda det drabbade benet.

När ska du se din GP

De flesta hamstring skador kan vårdas hemma med hjälp av de tekniker som beskrivs nedan.

Överväg att se din läkare om du har några bekymmer om din skada, särskilt om du tror att det är en allvarlig skada, det läker inte eller dina symtom förvärras.

Din läkare kan också ge dig råd om när du kan återgå till dina normala aktiviteter och vilka övningar du bör göra för att hjälpa din återhämtning under tiden. De kan i vissa fall hänvisa dig till en sjukgymnast för specialistbehandling..

Vila och återhämtning från en hamstring skada

Att återhämta sig från en hamstring skada kan ta dagar, veckor eller månader, beroende på hur allvarlig det är.

En helt trasig hamstring kan ta flera månader att läka och du kommer inte att kunna fortsätta träna eller spela sport under denna tid.

Initial behandling

Under de första 2 eller 3 dagarna ska du ta hand om din skada med RICE terapi:

  • Vila — håll benet så stilla som möjligt och undvik fysisk aktivitet. Din läkare kan rekommendera att använda kryckor i svårare fall.
  • Is — applicera kalla förpackningar (en påse frysta ärtor insvept i en kökshandduk fungerar också) till din hamstring i upp till 20 minuter var 2 till 3 timmar under dagen. Applicera inte is direkt på huden.
  • Komprimering — komprimera eller bandage låret för att begränsa svullnad och rörelse som kan orsaka ytterligare skador. Du kan använda ett enkelt elastiskt bandage eller elastiskt rörformigt bandage tillgängligt från ett apotek.
  • Höjd — håll benet upphöjt och stött på en kudde så mycket som möjligt för att minska svullnad.

Regelbundna smärtstillande medel, såsom paracetamol eller en icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel (NSAID) kräm eller gel, kan också hjälpa till att lindra smärtan.

Kortvarig användning av orala NSAID, såsom ibuprofen tabletter, kan också bidra till att minska svullnad och inflammation. Men dessa är inte lämpliga för alla. Läs bipacksedeln som medföljer medicinen för att se om du kan ta den.

Mjuka övningar och sträckor

Återgå till ansträngande träning för snabbt kan göra din skada värre, men att undvika motion för länge kan orsaka att dina hamstring muskler krymper och ärrvävnad bildas runt tåran.

För att undvika detta bör du börja göra mjuka hamstring sträckor efter några dagar, när smärtan har börjat avta.

Detta bör följas av ett program med mild träning, såsom promenader och cykling, samt övningar för att stärka hamstring.

Din läkare kan ge dig ytterligare råd och, om nödvändigt, hänvisa dig till en sjukgymnast för ett lämpligt träningsprogram.

För att undvika att skada dig själv igen, bör du bara återgå till en fullständig aktivitetsnivå när dina hamstring muskler är tillräckligt starka. Din fysioterapeut eller GP kommer att kunna ge dig råd om detta.

Många människor behöver undvika sport i minst några veckor, men hur lång tid du behöver kommer att bero på svårighetsgraden av din skada.

Uppdaterad: 30 juli 2018
Nästa uppdatering: 30 juli 2021

Skriv ett svar

Your email address will not be published.

Senaste av Blog

Har du diabetes, övervikt eller fetma?

Dialiv är appen för alla med diabetes. Få tillgång till alla verktyg du behöver. Chatta med läkare när du vill. Ta kontroll och få stöd när du behöver det.

Dialiv är appen för alla med diabetes, övervikt eller fetma. Få tillgång till alla verktyg du behöver. Chatta med läkare när du vill. Ta kontrollen.

Nu med Blodsockerkit!