/

Förhindra uppkomsten av högt blodtryck

4 min läsning

Livsstilsvanor som förhindrar högt blodtryck (hypertoni)

Hälsosamma levnadsvanor är oerhört viktigt för att förhindra uppkomsten av högt blodtryck (hypertoni). Personer som redan lider av högt blodtryck behöver också tillämpa en hälsosam livsstil för att förbättra blodtrycket och minska behovet av läkemedel. Genom att leva en hälsosam livsstil kan du hjälpa till att hålla ditt blodtryck inom ett terapeutiskt målvärde, vilket innebär att blodtrycket är optimalt ur riskperspektiv. Om du förhindrar uppkomsten av högt blodtryck eller optimerar ditt blodtryck så minskar du risken för eventuellt livshotande komplikationer som hjärtinfarkt, stroke, hjärtsvikt eller hjärnblödning. Sträva alltid efter att äta en hälsosam kost, träna regelbundet, bibehålla en normal vikt, minska stress och avstå från alkohol och cigaretter.

Ät en hälsosam kost

Hälsosam mat är en central hörnsten vid behandling av högt blodtryck och många andra åldersrelaterade sjukdomar såsom fetma och diabetes. Hälsosam kost har flera positiva effekter. Utöver effekten som det har på kroppens blodkärl så påverkar det även vår fettmassa och andra organ som reglerar energimängder i kroppen. Allt detta har i sin tur en positiv inverkan på ditt blodtryck. Det finns en del dieter som är skräddarsydda för behandling av högt blodtryck. Var noga med att äta mycket frukt och grönsaker. Prata med ditt vårdteam om att äta en mängd olika livsmedel som är rika på kalium, fiber och protein och innehåller lägre halter av salt (natrium), mättat fett och transfetter. För många människor kan en hälsosam diet hjälpa till att hålla blodtrycket lågt och skydda mot hjärtsjukdomar och stroke.

DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) mot högt blodtryck

DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) dieten är en hälsosam diet som hjälper människor att sänka sitt blodtryck. DASH dieten utvecklades just för att behandla blodtryck hos personer som av olika anledningar inte kan äta blodtryckssänkande mediciner. DASH dieten går ut på att minska intaget av salt (natrium) och uppmuntrar personen att äta en varierande diet som är rik på kalium, kalcium och magnesium. Studier visar att DASH dieten kan hjälpa dig att sänka blodtrycket på bara två veckor. Stora studier visar att personer sänker sitt systoliska blodtryck med 15 enheter i genomsnitt. DASH dieten hjälper inte bara mot blodtryck men har även positiva effekter på benskörhet, cancer, hjärtsjukdomar, stroke och diabetes. DASH dieten betonar betydelsen av grönsaker, frukt, livsmedelsprodukter med låg fetthalt, fullkorn, fisk och nötter.

  • Standard DASH diet: Du får konsumera upp till 2,300 milligram (mg) natrium per dag
  • Strikt DASH diet: Du får konsumera upp till 1,500 mg natrium per dag

En hälsosam vikt

Övervikt eller fetma ökar risken för högt blodtryck och många andra åldersrelaterade sjukdomar såsom diabetes, höga blodfetter, hjärtinfarkt, stroke, hjärtsvikt och cancer. För att avgöra om din kroppsvikt befinner sig inom ett hälsosamt område, beräknar läkare ofta ditt kroppsmassindex (BMI). Om du känner till din kroppsvikt och längd kan du beräkna BMI på Medliv. Läkare använder ibland också midja och höft mätningar för att bedöma kroppsfett. Prata med ditt vårdteam om olika sätt att nå en hälsosam vikt. Definitioner av övervikt och fetma enligt BMI:

  • Undernärd: < 18.5 BMI
  • Normal BMI: 18.5 – 25 BMI
  • Övervikt: 25 – 30 BMI
  • Fetma: 30-40 BMI
  • Svår fetma (morbid obesitas): > 40 BMI

Träna regelbundet

Fysisk aktivitet kan hjälpa dig att bibehålla en hälsosam vikt och sänka ditt blodtryck. Myndigheterna rekommenderar att vuxna ska träna minst 2 timmar och 30 minuter varje vecka och med måttlig intensitet, såsom rask promenad, cykling eller löpning. Det motsvarar 30 minuter träning 5 dagar i veckan. Barn och ungdomar bör träna 1 timma varje dag. Aerob träning rekommenderas före styrketräning eftersom du måste ha en hög puls och andningsfrekvens några minuter innan kroppen börjar bränna kroppsfett och sockerdepåer.

Sluta röka cigaretter

Rökning är en av de allvarligaste riskfaktorerna för hjärt-kärlsjukdomar och död. Rökning höjer omedelbart ditt blodtryck och utsätter dig för en högre risk för hjärtinfarkt och stroke. Du måste försöka sluta med cigarettrökning till varje pris för att minska risken för hjärtsjukdomar. Det finns idag många behandlingsmetoder såsom läkemedel, plåster, gruppsamtal och dylikt. Prata med din om du vill ha hjälp med att sluta röka. Nikotinläkemedel är ett väl beprövat alternativ för rökstopp. Nikotinläkemedel ingår inte i högkostnadsskyddet i Sverige. Det finns många beredningsformer såsom tuggummi, plåster, inhalator, sugtablett och munspray. Två läkemedel som används ofta är Champix och Zyban.

Begränsa hur mycket alkohol du dricker

Drick inte för mycket alkohol eftersom det kan höja ditt blodtryck. Män borde inte inta mer än 2 alkoholhaltiga drycker per dag, och kvinnor borde inte inta mer än 1 alkoholhaltig dryck per dag. Det finns många studier som undersökt sambandet mellan alkoholkonsumtion och hjärtsjukdomar eftersom några av de första studierna antydde att det fanns ett positivt samband. Ett par associationsstudier har visat att alkohol i låga halter kan vara positivt men ju mer man studerat sambandet så visar det sig att inget alkoholintag är nog det bästa för kroppen.

Få tillräckligt med sömn

Att få tillräckligt med sömn är viktigt för din allmänna hälsa, och tillräckligt med sömn är bra för ditt hjärta och dina blodkärl. Att inte få tillräckligt med sömn regelbundet är kopplat till en ökad risk för hjärtsjukdomar, högt blodtryck och stroke.

Skriv ett svar

Your email address will not be published.

Senaste av Blog

Har du diabetes, övervikt eller fetma?

Dialiv är appen för alla med diabetes. Få tillgång till alla verktyg du behöver. Chatta med läkare när du vill. Ta kontroll och få stöd när du behöver det.

Dialiv är appen för alla med diabetes, övervikt eller fetma. Få tillgång till alla verktyg du behöver. Chatta med läkare när du vill. Ta kontrollen.

Nu med Blodsockerkit!