Förhindra typ 2-diabetes hos barn

4 min läsning

Förhindra typ 2-diabetes i barn

Minus

Det finns en växande typ 2-diabetes problem hos våra ungdomar. Men föräldrar kan hjälpa till att vända tidvattnet med hälsosamma förändringar som är bra för hela familjen.

Fram till nyligen fick små barn och tonåringar nästan aldrig typ 2-diabetes, varför det brukade kallas vuxendebutdiabetes. Ungefär en tredjedel av amerikanska ungdomar är överviktiga, ett problem som är nära relaterat till ökningen av barn med typ 2-diabetes, några så unga som 10 år gammal.

Viktfrågor

Människor som är överviktiga – särskilt om de har överflödigt magen fett – är mer benägna att ha insulinresistens, barn ingår. Insulinresistens är en viktig riskfaktor för typ 2- diabetes.

Insulin är ett hormon som produceras av bukspottkörteln som fungerar som en nyckel för att låta blodsockret i celler för användning som energi. På grund av ärftlighet (egenskaper som ärvs från familjemedlemmar) eller livsstil (äter för mycket och rör sig för lite) kan cellerna sluta reagera normalt på insulin. Det orsakar bukspottkörteln att göra mer insulin för att försöka få celler att svara och ta i blodsocker.

Så länge tillräckligt med insulin produceras, är blodsockernivån normala. Detta kan pågå i flera år, men så småningom kan bukspottkörteln inte hålla jämna steg. Blodsockret börjar stiga, först efter måltider och sedan hela tiden. Nu är scenen inställd för typ 2-diabetes.

Insulinresistens har vanligtvis inga symtom, även om vissa barn utvecklar fläckar av förtjockad, mörk, sammetslen hud som kallas akantosis nigricans, vanligtvis i kroppsveck och veck som baksidan av nacken eller armhålorna. De kan också ha andra tillstånd relaterade till insulinresistens, inklusive:

  • Högt blodtryck
  • Högt kolesterol
  • Polycystiskt ovariesyndrom

Aktivitetsfrågor

Att vara fysiskt aktiv sänker risken för typ 2- diabetes eftersom det hjälper kroppen att använda insulin bättre, minskande insulinresistens. Fysisk aktivitet förbättrar hälsan på många andra sätt också, från att kontrollera blodtrycket till att öka psykisk hälsa.

Ålder Matters

Barn som får typ 2-diabetes diagnostiseras vanligtvis i sina tidiga tonåringar. En anledning är att hormoner som finns under puberteten gör det svårare för kroppen att använda insulin, särskilt för tjejer, som är mer benägna än pojkar att utveckla typ 2-diabetes. Det är en viktig anledning att hjälpa dina barn att ta hand om sin hälsa medan de är unga.

Fler riskfaktorer

Dessa faktorer ökar också barnens risk för typ 2-diabetes:

  • Att ha en familjemedlem med typ 2-diabetes.
  • Att födas till en mamma med graviditetsdiabetes (diabetes under graviditeten).
  • Afroamerikansk, latinamerikansk/latino, indian/Alaska Native, Asiatisk amerikan eller Stillahavsområdet.
  • Har ett eller flera tillstånd relaterade till insulinresistens.

Om ditt barn är överviktigt och har två av de riskfaktorer som anges ovan, tala med din läkare om att få hans eller hennes blodsocker testat. Testet börjar vanligtvis vid 10 års ålder eller när puberteten börjar, beroende på vilket som inträffar först, och upprepas vart tredje år.

Ta Charge, Family Style

Föräldrar kan göra mycket för att hjälpa sina barn att förhindra typ 2-diabetes. Skapa en ny normal som en familj — friska förändringar blir vanor lättare när alla gör dem tillsammans. Här är några tips för att komma igång:

Mealtime Makeover

  • Drick mer vatten och färre söta drycker.
  • Ät mer frukt och grönsaker.
  • Gör favoritmat friskare.
  • Få barnen inblandade i att göra hälsosammare måltider.
  • Ät långsamt – det tar minst 20 minuter att börja känna sig full.
  • Ät bara vid middagsbordet, inte framför TV: n eller datorn.
  • Handla för mat tillsammans.
  • Handla på full mage så att du inte är frestad att köpa ohälsosam mat.
  • Lär dina barn att läsa matetiketter för att förstå vilka livsmedel som är hälsosammaste.
  • Ha måltider tillsammans som en familj så ofta du kan.
  • Insistera inte barnen rengöra sina tallrikar.
  • Lägg inte serveringsrätter på bordet.
  • Servera små portioner; låt barnen fråga i sekunder.
  • Belöna barn med beröm istället för mat.

Få fysiskt

  • mål för ditt barn att få 60 minuters fysisk aktivitet per dag, i flera 10- eller 15-minuters sessioner eller allt på en gång.
  • Starta långsamt och bygga upp.
  • Håll det positivt — fokusera på framsteg.
  • Ta förälder och barn fitness lektioner tillsammans.
  • Gör fysisk aktivitet roligare; prova nya saker.
  • Fråga barnen vilka aktiviteter de gillar bäst — alla är olika.
  • Uppmuntra barnen att gå med i ett idrottslag.
  • Har en ”fit kit” tillgänglig — ett hopprep, handvikter, motståndsband.
  • Begränsa skärtiden till 2 timmar per dag.
  • Planera aktiva utflykter, som vandring eller cykling.
  • Ta promenader tillsammans.
  • Flytta mer in och ut ur huset – dammsugning, kratta löv, trädgårdsarbete.
  • Förvandla sysslor till spel, som racing för att se hur snabbt du kan städa huset. Vill du begränsa överätande ?

Begränsa TV-tid

En ny studie visade att när mängden TV-barn tittade var begränsad, de förlorade vikt—men inte för att de var mer aktiva när de inte tittade på. Skillnaden var småätande: barnen åt mer när de tittade på TV än när de gjorde andra aktiviteter, även stillasittande (inte fysiskt aktiva).

Uppmuntra dina barn att nå frukt, den ursprungliga snabbmat.

Unga barn och tonåringar växer fortfarande, så om de är överviktiga är målet att sakta ner viktökning och samtidigt tillåta normal tillväxt och utveckling. Lägg dem inte på en viktminskning diet utan att prata med sin läkare. Mer information

tips för föräldrar: Att hjälpa barn att upprätthålla en hälsosam vikt
Hur mycket fysisk aktivitet behöver barn?
Hur man undviker portionsstorlek fallgropar

[PDF — 779 KB]
Min platta Kid’s Place

Skriv ett svar

Your email address will not be published.

Senaste av Blog

Förhindra typ 2-diabetes hos barn

4 min läsning

Förhindra typ 2-diabetes i barn

Español (spanska) Minusrelaterade sidor

Det finns en växande typ 2-diabetes problem hos våra ungdomar. Men föräldrar kan hjälpa till att vända tidvattnet med hälsosamma förändringar som är bra för hela familjen.

Fram till nyligen fick små barn och tonåringar nästan aldrig typ 2-diabetes, varför det brukade kallas vuxendebutdiabetes. Ungefär en tredjedel av amerikanska ungdomar är överviktiga, ett problem som är nära relaterat till ökningen av barn med typ 2-diabetes, några så unga som 10 år gammal.

Viktfrågor

Människor som är överviktiga – särskilt om de har överflödigt magen fett – är mer benägna att ha insulinresistens, barn ingår. Insulinresistens är en viktig riskfaktor för typ 2- diabetes.

Insulin är ett hormon som produceras av bukspottkörteln som fungerar som en nyckel för att låta blodsockret i celler för användning som energi. På grund av ärftlighet (egenskaper som ärvs från familjemedlemmar) eller livsstil (äter för mycket och rör sig för lite) kan cellerna sluta reagera normalt på insulin. Det orsakar bukspottkörteln att göra mer insulin för att försöka få celler att svara och ta i blodsocker.

Så länge tillräckligt med insulin produceras, är blodsockernivån normala. Detta kan pågå i flera år, men så småningom kan bukspottkörteln inte hålla jämna steg. Blodsockret börjar stiga, först efter måltider och sedan hela tiden. Nu är scenen inställd för typ 2-diabetes.

Insulinresistens har vanligtvis inga symtom, även om vissa barn utvecklar fläckar av förtjockad, mörk, sammetslen hud som kallas akantosis nigricans, vanligtvis i kroppsveck och veck som baksidan av nacken eller armhålorna. De kan också ha andra tillstånd relaterade till insulinresistens, inklusive:

  • Högt blodtryck
  • Högt kolesterol
  • Polycystiskt ovariesyndrom

Aktivitetsfrågor

Att vara fysiskt aktiv sänker risken för typ 2- diabetes eftersom det hjälper kroppen att använda insulin bättre, minskande insulinresistens. Fysisk aktivitet förbättrar hälsan på många andra sätt också, från att kontrollera blodtrycket till att öka psykisk hälsa.

Ålder Matters

Barn som får typ 2-diabetes diagnostiseras vanligtvis i sina tidiga tonåringar. En anledning är att hormoner som finns under puberteten gör det svårare för kroppen att använda insulin, särskilt för tjejer, som är mer benägna än pojkar att utveckla typ 2-diabetes. Det är en viktig anledning att hjälpa dina barn att ta hand om sin hälsa medan de är unga.

Fler riskfaktorer

Dessa faktorer ökar också barnens risk för typ 2-diabetes:

  • Att ha en familjemedlem med typ 2-diabetes.
  • Att födas till en mamma med graviditetsdiabetes (diabetes under graviditeten).
  • Afroamerikansk, latinamerikansk/latino, indian/Alaska Native, Asiatisk amerikan eller Stillahavsområdet.
  • Har ett eller flera tillstånd relaterade till insulinresistens.

Om ditt barn är överviktigt och har två av de riskfaktorer som anges ovan, tala med din läkare om att få hans eller hennes blodsocker testat. Testet börjar vanligtvis vid 10 års ålder eller när puberteten börjar, beroende på vilket som inträffar först, och upprepas vart tredje år.

Ta Charge, Family Style

Föräldrar kan göra mycket för att hjälpa sina barn att förhindra typ 2-diabetes. Skapa en ny normal som en familj — friska förändringar blir vanor lättare när alla gör dem tillsammans. Här är några tips för att komma igång:

Mealtime Makeover

  • Drick mer vatten och färre söta drycker.
  • Ät mer frukt och grönsaker.
  • Gör favoritmat friskare.
  • Få barnen inblandade i att göra hälsosammare måltider.
  • Ät långsamt – det tar minst 20 minuter att börja känna sig full.
  • Ät bara vid middagsbordet, inte framför TV: n eller datorn.
  • Handla för mat tillsammans.
  • Handla på full mage så att du inte är frestad att köpa ohälsosam mat.
  • Lär dina barn att läsa matetiketter för att förstå vilka livsmedel som är hälsosammaste.
  • Ha måltider tillsammans som en familj så ofta du kan.
  • Insistera inte barnen rengöra sina tallrikar.
  • Lägg inte serveringsrätter på bordet.
  • Servera små portioner; låt barnen fråga i sekunder.
  • Belöna barn med beröm istället för mat.

Få fysiskt

  • mål för ditt barn att få 60 minuters fysisk aktivitet per dag, i flera 10- eller 15-minuters sessioner eller allt på en gång.
  • Starta långsamt och bygga upp.
  • Håll det positivt — fokusera på framsteg.
  • Ta förälder och barn fitness lektioner tillsammans.
  • Gör fysisk aktivitet roligare; prova nya saker.
  • Fråga barnen vilka aktiviteter de gillar bäst — alla är olika.
  • Uppmuntra barnen att gå med i ett idrottslag.
  • Har en ”fit kit” tillgänglig — ett hopprep, handvikter, motståndsband.
  • Begränsa skärtiden till 2 timmar per dag.
  • Planera aktiva utflykter, som vandring eller cykling.
  • Ta promenader tillsammans.
  • Flytta mer in och ut ur huset – dammsugning, kratta löv, trädgårdsarbete.
  • Förvandla sysslor till spel, som racing för att se hur snabbt du kan städa huset. Vill du begränsa överätande ?

Begränsa TV-tid

En ny studie visade att när mängden TV-barn tittade var begränsad, de förlorade vikt—men inte för att de var mer aktiva när de inte tittade på. Skillnaden var småätande: barnen åt mer när de tittade på TV än när de gjorde andra aktiviteter, även stillasittande (inte fysiskt aktiva).

Uppmuntra dina barn att nå frukt, den ursprungliga snabbmat.

Unga barn och tonåringar växer fortfarande, så om de är överviktiga är målet att sakta ner viktökning och samtidigt tillåta normal tillväxt och utveckling. Lägg dem inte på en viktminskning diet utan att prata med sin läkare. Mer information

tips för föräldrar: Att hjälpa barn att upprätthålla en hälsosam vikt
Hur mycket fysisk aktivitet behöver barn?
Hur man undviker portionsstorlek fallgropar

pdf ikon [PDF — 779 KB]
Min platta Kid’s Place extern ikon

Skriv ett svar

Your email address will not be published.

Senaste av Blog

Har du diabetes, övervikt eller fetma?

Dialiv är appen för alla med diabetes. Få tillgång till alla verktyg du behöver. Chatta med läkare när du vill. Ta kontroll och få stöd när du behöver det.

Dialiv är appen för alla med diabetes, övervikt eller fetma. Få tillgång till alla verktyg du behöver. Chatta med läkare när du vill. Ta kontrollen.

Nu med Blodsockerkit!