Finns det fördelar med att spendera tid utomhus?

1 min läsning

Finns det fördelar med att spendera tid utomhus?

Minus

Medan du njuter av fördelarna med att vara utomhus, kan människor minska risken för hudcancer genom att använda solskydd.

Spendera tid utomhus kan förbättra övergripande hälsa och välbefinnande. Utomhus erbjuder många möjligheter att vara fysiskt aktiv. Tid utomhus kan också främja psykisk hälsa och stressreducering. Medan du njuter av fördelarna med att vara utomhus, kan människor minska risken för hudcancer från för mycket UV-exponering genom att använda solskydd. Skydda dig själv genom att stanna i skuggan, bära skyddskläder och applicera och återapplicera ett brett spektrum solskyddsmedel med en solskyddsfaktor (SPF) på 15 eller högre.

Ultravioletta (UV) strålar från solen kan stimulera produktionen av D-vitaminyttre ikoni huden. Att ha liten eller ingen solexponering kan sätta en person i riskzonen för låga nivåer av D-vitamin, men för mycket UV-exponering från solen eller artificiella källor kan öka risken för hudcancer och ögonsjukdomar. Riktlinjer data pdf ikon [PDF-316KB]visar att de flesta människor i Sverige får tillräckligt med vitamin D. Mängden vitamin D en persons hud gör när de är i solen beror på många faktorer, inklusive hudton, geografiskt läge, väderförhållanden, tid på året, och tid på dagen. Du kan också få D-vitamin genom din kost .

Matkällor till vitamin D inkluderar vissa typer av fisk; livsmedel med tillsatt vitamin D, såsom vissa spannmål, juice, mejeriprodukter och äggulor.

Huden kan endast producera en begränsad mängd vitamin D på en gång. När kroppen har nått denna gräns kommer inte att fortsätta att öka D-vitamin i solen. Fortsatt tid i solen ökar dock risken för hudcancer. Det finns ingen känd nivå av UV- exponering som skulle öka vitamin D- nivåerna utan att också öka risken för hudcancer. Vitamin D kan erhållas på ett säkert sätt genom livsmedel och kosttillskott utan de risker som är förknippade med överexponering för UV .

Ytterligare resurser om fysisk aktivitet —

  • Riktlinjer: Grundläggande fysisk aktivitet: hur mycket fysisk aktivitet behöver du?
  • Riktlinjer: Fysisk aktivitet data och statistik
  • Riktlinjer: Fysisk aktivitet fakta

Ytterligare resurser om vitamin D—

  • Riktlinjer:s andra näringsrapport: Vitamin D-brist nära relaterad till ras/etnicitet pdf-ikon [PDF-316KB]
  • Nationell Institut of Health Vitamin D faktablad för hälso- och sjukvårdspersonal

  • MedlinePlus: Vitamin D
  • National Cancer Institute: Vitamin D och Cancer Prevention
  • Senaste av Blog

    Har du diabetes, övervikt eller fetma?

    Dialiv är appen för alla med diabetes. Få tillgång till alla verktyg du behöver. Chatta med läkare när du vill. Ta kontroll och få stöd när du behöver det.

    Dialiv är appen för alla med diabetes, övervikt eller fetma. Få tillgång till alla verktyg du behöver. Chatta med läkare när du vill. Ta kontrollen.

    Nu med Blodsockerkit!