Diabetes och psykisk hälsa

9 min läsning

Diabetes och psykisk hälsa

Minus

Är psykisk hälsa ganska lågt på din lista över prioriteringar för att hantera diabetes? Detta kan ändra dig.
Psykisk hälsa påverkar så många aspekter av det dagliga livet — hur du tänker och känner, hanterar stress, relaterar till andra och gör val
. Du kan se hur psykiska problem kan göra det svårare att hålla sig till din diabetesvårdplan.

Tankar, känslor, övertygelser och attityder kan påverka hur frisk din kropp är

. Obehandlade psykiska hälsoproblem kan göra diabetes värre, och problem med diabetes kan förvärra psykiska hälsoproblem. Men lyckligtvis om man blir bättre, tenderar den andra att bli bättre också.

Depression: More Tan Just a Dålig Humor

Depression är en medicinsk sjukdom som orsakar känslor av sorg och ofta ett förlust av intresse för aktiviteter du brukade njuta av. Det kan komma i vägen för hur bra du fungerar på jobbet och hemma, inklusive att ta hand om din diabetes. När du inte kan hantera din diabetes väl, går risken upp för diabeteskomplikationer som hjärtsjukdomar och nervskador.

Personer med diabetes är 2 till 3 gånger mer benägna att drabbas av depression än personer utan diabetes. Endast 25% till 50% av personer med diabetes som har depression får diagnosen och behandlas. Men behandling – terapi, medicin eller båda-är oftast mycket effektiv. Och utan behandling blir depression ofta värre, inte bättre.

Symptom på depression kan vara lindriga till svåra, och inkluderar:

    • Känsla ledsen eller tom.
    • Förlora intresset för favoritaktiviteter
    • Överätande eller att inte vilja äta alls
    • Att inte kunna sova eller sova för mycket
    • Har svårt att koncentrera sig eller fatta beslut
    • Mycket trött

    • Känsla av hopplös, irriterad, orolig eller skyldig
    • Att ha ont eller smärta, huvudvärk, kramper eller matsmältningsproblem
    • Att ha tankar om självmord eller död

    Om du tror att du kan ha depression, kontakta genast din läkare för att få hjälp att få behandling. Ju tidigare depression behandlas, desto bättre för dig, din livskvalitet och din diabetes.

    Stress och ångest

    Stress är en del av livet, från trafikstockningar till familjekrav till daglig diabetesvård. Du kan känna stress som en känsla, som rädsla eller ilska, som en fysisk reaktion som svettning eller ett racerhjärta, eller båda.

    Om du är stressad kan du inte ta så bra hand om dig själv som vanligt. Dina blodsockernivåer kan påverkas också – stresshormoner gör blodsockret stiger eller faller oförutsägbart, och stress från att vara sjuk eller skadad kan göra ditt blodsocker gå upp. Att vara stressad under lång tid kan leda till andra hälsoproblem eller göra dem värre.

    Ångest — känslor av oro, rädsla eller att vara på kant — är hur ditt sinne och kropp reagerar på stress. Personer med diabetes är 20% mer benägna än de utan diabetes att ha ångest någon gång i sitt liv. Att hantera ett långsiktigt tillstånd som diabetes är en viktig källa till ångest för vissa.

    Studier visar att terapi för ångest oftast fungerar bättre än medicin, men ibland fungerar båda tillsammans bäst. Du kan också hjälpa till att sänka din stress och ångest genom

    • att: Att bli aktiv: även en snabb promenad kan vara lugnande, och effekten kan vara i timmar.
    • Gör några avslappningsövningar, som meditation eller yoga.
    • Ringa eller sms till en vän som förstår dig (inte någon som orsakar dig stress!).
    • Ta tag i några ”du” tid. Ta en paus från vad du än gör. Gå ut, läs något roligt — vad som än hjälper dig att ladda.
    • Begränsa alkohol och koffein, äta hälsosam mat och få tillräckligt med sömn.

    Ångest kan kännas som lågt blodsocker och vice versa. Det kan vara svårt för dig att känna igen vilket det är och behandla det effektivt. Om du känner dig orolig, försök kontrollera ditt blodsocker och behandla det om det är lågt.

    Det kommer alltid att finnas lite stress i livet. Men om du känner dig överväldigad, kan prata med en psykisk hälsa rådgivare hjälpa. Fråga din läkare om en remiss.

    Att få hjälp med en psykisk hälsofråga kan hjälpa dig att hantera diabetes också.

    Diabetes Distress

    Du kan ibland känna dig avskräckt, orolig, frustrerad eller trött på att hantera daglig diabetesvård, som diabetes kontrollerar dig istället för tvärtom. Kanske har du försökt hårt men inte sett resultat. Eller du har utvecklat ett hälsoproblem relaterat till diabetes trots dina bästa ansträngningar.

    De överväldigande känslorna, som kallas diabetesnöd, kan få dig att glida in i ohälsosamma vanor, sluta kontrollera ditt blodsocker, till och med hoppa över läkares möten. Det händer många — om inte de flesta — personer med diabetes, ofta efter år av god förvaltning. Under någon 18-månadersperiod har 33% till 50% av personer med diabetes diabetes diabetes diabetes.

    Diabetes kan se ut som depression eller ångest, men det kan inte behandlas effektivt med medicin. Istället har dessa metoder visat sig vara till hjälp:

    • Se till att du träffar en endokrinolog för din diabetesvård. Han eller hon kommer sannolikt att ha en djupare förståelse för diabetes utmaningar än din ordinarie läkare.
    • Be din läkare att hänvisa dig till en psykisk hälsorådgivare som specialiserat sig på kroniska hälsotillstånd.
    • Få lite en-mot-en-gång med enför diabetesutbildareså att du kan lösa problem tillsammans.
    • Fokusera på ett eller två små diabeteshanteringsmål istället för att tro att du måste jobba på allt på en gång.
    • Gå med i en diabetesstödgrupp pdf-ikon [PDF — 1. 27 MB]så att du kan dela dina tankar och känslor med människor som har samma problem (och lära av dem också).

    Tala med ditt hälsovårdsteam

    Din hälsovårdsteam vet att diabetes är utmanande, men kanske inte förstår hur utmanande. Och du får inte vara van vid att prata om att känna dig ledsen eller nere. Men om du är orolig för din mentala hälsa, låt din läkare veta direkt. Du är inte ensam — hjälp är tillgänglig! Mer information

    • 10 Tips för att hantera diabetes Stress
    • Depression och ångest
    • Mental Health Provider Directory
    • Forskning Kort: Screening för depression och Diabetes Distress Typ 2[PDF — 222 KB]
    • Diabetes Funktioner & Spotlights
    • Riktlinjer Diabetes på Facebook
    • @RiktlinjerDiabetes på Twitter
  • Skriv ett svar

    Your email address will not be published.

    Senaste av Blog