Dåsig körning
Drive alert och håll dig oskadd.
Lär dig riskerna med dåsig körning och hur du skyddar dig själv.
Dåsig körning är ett stort problem i Sverige. Risken, faran och ibland tragiska resultat av dåsig körning är alarmerande. Dåsig körning är en farlig kombination av körning och sömnighet eller trötthet. Detta händer vanligtvis när en förare inte har sovit tillräckligt, men det kan också hända på grund av obehandlade sömnstörningar, mediciner, alkoholkonsumtion och skiftarbete.
Vad är Drowsy Driving?
Att använda ett motorfordon i trötthet eller sömnigt tillstånd kallas vanligen ”dåsig körning. ”
Impact of Drunsy
Driving Drowsy driving utgör en allvarlig risk inte bara för sin egen hälsa och säkerhet, utan också för andra människor på vägen.
National Highway Traffic Safety Administration uppskattar1 att dåsig körning mellan 2005 och 2009 var ansvarig för ett årligt genomsnitt av:
- 83 000 krascher
- 37 000 skaderesatser
- 886 dödsolyckor (846 dödsolyckor 2014)
Dessa uppskattningar är konservativ, dock, och upp till 6.000 dödliga kraschar varje år kan orsakas av dåsiga förare. 2-4
Hur ofta somnar amerikaner under körning?
- Cirka 1 av 25 vuxna i åldern 18 år och äldre som tillfrågats rapporterade att de hade somnat under bilkörning de senaste 30 dagarna. 5,6
- Personer som snokade eller sov 6 timmar eller mindre per dag var mer benägna att somna under körning. 5
Hur påverkar sömnighet körning?
Att somna vid ratten är mycket farligt, men att vara sömnig påverkar din förmåga att köra säkert även om du inte somnar. Dåsighet —
- gör förarna mindre uppmärksamma. 7
- Fördröjer reaktionstiden. 7
- Påverkar förarens förmåga att fatta beslut.
7
Varningsskyltarna för dåsig körning
Om du upplever några av varningstecknen på dåsig körningunder körning,
stanna till en säker plats och ta en 15-20 minuters tupplur eller byta förare. Att
bara vrida upp radion eller öppna fönstret är inte effektiva sätt att hålla dig uppmärksam.
För mer tips om hur du håller dig vaken: Sleep UtbildningExtern
- gäspning eller blinkar ofta.
- Svårighet att komma ihåg de senaste miles drivna.
- Saknar din utgång.
- Drifting från ditt körfält.
- Slå en mullrande remsa.
För fler varningsskyltar besök American Academy of Sleep MedicineExtern.
Vem är mer benägna att köra dåsig?
- Förare som inte får tillräckligt med sömn.
- Kommersiella förare som kör fordon som bärgningsbilar, släpvagnar och bussar.
- Skiftarbetare (arbeta nattskift eller långa skift).
- Drivrutiner med obehandlade sömnstörningar som en där andningen upprepade gånger slutar och börjar (sömnapné).
- Drivrutiner som använder mediciner som gör dem sömniga.
Hur man förhindrar dåsig körning
Det finns fyra saker du bör göra innan du tar ratten för att förhindra körning medan du är dåsig.
- Få tillräckligt med sömn! De flesta vuxna behöver minst 7 timmars sömn om dagen, medan ungdomar behöver minst 8 timmar. 8-9
- Utveckla goda sömnvanor som att hålla sig till ett sömnschema.
- Om du har sömnstörningar eller har symtom på sömnstörningar såsom snarkning eller sömnighet under dagen, tala med din läkare om behandlingsalternativ.
- Undvik att dricka alkohol eller ta mediciner som gör dig sömnig. Var noga med att kontrollera etiketten på några mediciner eller prata med din farmaceut.
För hälsosam sömn tips och mer information om sömnstörningar besök American Academy of Sleep Medicine webbplats för sömnutbildning: http://www. sömnbildning. com/
Extern
dåsig körning liknar rattfylleri
Din kropp behöver tillräcklig sömn dagligen. Ju fler timmars sömn du missar, desto svårare är det för dig att tänka och prestera så bra som du vill. Sömnbrist kan göra dig mindre uppmärksam och påverka din koordination, omdöme och reaktionstid under körning. Detta kallas kognitiv försämring.
Studier har visat att för länge utan sömn kan försämra din förmåga att köra på samma sätt som att dricka för mycket alkohol.
- Att vara vaken i minst 18 timmar är detsamma som någon som har ett blodinnehåll (BAC) på 0. 05%. 10-12
- Att vara vaken i minst 24 timmar är lika med att ha en alkoholhalt i blodet på 0. 10%. Detta är högre än den rättsliga gränsen (0. 08% BAC) i alla stater. 12-13
Dessutom ökar sömnighet effekten av även låga mängder alkohol.
14-15
ResourcesForskare uppskattar att mer än70 miljoneramerikaner lider av en sömnstörning. (Institutet för medicin, 2005). 16
Infographic Riktlinjer-pdf[PDF-152 KB]
Allmän information:
Sömn Utbildning: Dåsig körning Extern
National Sleep Foundation: Dåsig körning Extern
För skiftarbetare:
https://www. cdc. gov/niosh/ämnen/arbetsschema/
http://www. nhtsa. gov/människor/skada/dåsy_driving1/människa/dås_driving/index. html
Extern
Om sömnstörningar:
http://sleepeducation. com/sömnstörningar-för-kategori
Extern
http://sleepeducation. com/essentials-i-sleep
Extern
National Highway Traffic Safety Administration:
- Allmän dåsig körinformationExtern
- sovande vid ratten: En nationell kompendium av insatser för att eliminera dåsig körningRiktlinjer-pdf [ PDF — 1. 66MB]
Extern
Referenser
- Nationella Trafiksäkerhetsverket. Forskning om dåsig körning. http://www. nhtsa. GOV/körning+säkerhet/Dåsig+körningExtern. Tillåten 20 oktober 2015.
- Masten SV, Stutts JC, Martell CA. Förutsäga dåsiga körolyckor under dagtid och nattetid baserat på kraschkarakteristiska modeller. 50: e årliga förfarandet, Association for the Advancement of Automotive Medicine; oktober 2006; Chicago, IL.
- Klauer SG, Dingus TA, Neale VL, Sudweeks JD, Ramsey DJ. Effekterna av förarens ouppmärksamhet på nära-krasch/kraschrisk: En analys med hjälp av 100-Car Naturalistic Study Data, 2006. Springfield, VA: DOT; år. DOT HS 810 594.
- Tefft BC, AAA-stiftelsen för trafiksäkerhet. Prevalens av motorfordonskrascher som involverar dåsiga förare, USA, 2009 — 2013. Washington, DC: AAA Foundation for Traffic Safety; 2014. https://www. aafoundation. Org/platser/standard/filer/AAAAAAAAAFoundation-Drunsydriving-Nov2014. pdfRiktlinjer-pdfExtern. 19 oktober 2015.
- Wheaton AG, Chapman DP, Presley-Cantrell LR, Croft JB, Roehler DR. Dåsig körning — 19 delstater och District of Columbia, 2009-2010. MMWR Morb dödliga Wkly Rep. 2013; 61:1033. Tillgänglig på https://www. cdc. gov/mmwr/pdf/wk/mm6151. pdfRiktlinjer-pdf.
- Wheaton AG, Shults RA, Chapman DP, Ford ES, Croft JB. Dåsig körning och riskbeteenden — 10 stater och Puerto Rico, 2011-2012. MMWR Morb dödliga Wkly Rep. 2014; 63:557 -562. Tillgänglig på https://www. cdc. gov/mmwr/pdf/wk/mm6326. pdfRiktlinjer-pdf.
- Jackson ML, Croft RJ, Kennedy GA, Owens K, Howard ME. Kognitiva komponenter i simulerad köregenskaper: sömnförlusteffekter och prediktorer. Acid anal Prev. 2012; 50:438.
- Watson NF, Badr MS, Belenky G, Bliwise DL, Buxton OM, Buysse D, m.fl.. Rekommenderad mängd sömn för en frisk vuxen: ett gemensamt konsensus uttalande från American Academy of Sleep Medicine and Sleep Research Society. Sova. 2015; 38 (6) :843—844.
- Hirshkowitz M, Whiton K, Albert SM, Alessi C, Bruni O, et al. National Sleep Foundations rekommendationer för sömntid: metod och resultatsammanfattning. Sömnhälsa. 2015; 1 (1) :40—43.
- Williamson AM, Feyer. Måttlig sömnbrist ger försämringar i kognitiv och motorisk prestanda som motsvarar lagligt föreskrivna nivåer av alkoholförgiftning. Occup Environ Med. 2000; 57 (10) :649-55.
- Arnedt JT, Wilde GJ, Munt PW, MacLean AW. Hur jämför långvarig vakenhet och alkohol i de minskningar de producerar på en simulerad köruppgift? Acid anal Prev. 2001; 33 (3) :337-44.
- Dawson D, Reid K. Trötthet, alkohol och funktionsnedsättning. Naturen. 1997; 388 (6639) :235.
- Lamond N, Dawson D. Kvantifiering av funktionsnedsättningen i samband med trötthet. J Sömn Res. 1112; 8 (4) :255-62.
- Howard ME, Jackson ML, Kennedy GA, Swann P, Barnes M, Pierce RJ. De interaktiva effekterna av ökad vakenhet och låg dos alkohol på simulerad körning och vaksamhet. Sova. 2007; 30 (10) :1334-40.
- Vakulin A, Baulk SD, Catcheside PG, Anderson R, van den Heuvel CJ, Banks S, McEvoy RD. Effekter av måttlig sömnbrist och låg dos alkohol på körsimulatorns prestanda och perception hos unga män. Sova. 2007; 30 (10) :1327-33
- Institutet för medicin. Sömnstörningar och sömnbrist: ett otillfredsställt folkhälsoproblem. Washington, DC: The National Academies Press; 2006.