Behandling av autismspektrumstörning

6 min läsning

Behandling för autism Spectrum Disorder

  • Minuspå denna sida
    • Tidiga interventionstjänster
    • Typer av behandlingar
    • Beteende och kommunikation närmar
    • Diet

    Approach

    • Medicinering
    • Kompletterande och alternativa behandlingar

  • Ytterligare behandlingsresurser
  • Det finns inga mediciner som kan bota ASD eller behandla de viktigaste symptomen. Det finns dock mediciner som kan hjälpa vissa personer med ASD-funktion bättre. Medicinering kan till exempel hjälpa till att hantera höga energinivåer, oförmåga att fokusera, depression eller kramper.

    Läkemedel kan inte påverka alla barn på samma sätt. Det är viktigt att arbeta med en sjukvårdspersonal som har erfarenhet av att behandla barn med ASD. Föräldrar och sjukvårdspersonal måste noga övervaka barnets framsteg och reaktioner medan han eller hon tar ett läkemedel för att försäkra sig om att eventuella negativa biverkningar av behandlingen inte uppväger fördelarna.

    Det är också viktigt att komma ihåg att barn med ASD kan bli sjuka eller skadade precis som barn utan ASD. Regelbundna läkar- och tandläkarundersökningar bör ingå i barnets behandlingsplan. Ofta är det svårt att säga om ett barns beteende är relaterat till ASD eller orsakas av ett separat hälsotillstånd. Till exempel, huvud banging kan vara ett symptom på ASD, eller det kan vara ett tecken på att barnet har huvudvärk. I dessa fall behövs en grundlig fysisk undersökning. Övervakning av hälsosam utveckling innebär inte bara att uppmärksamma symtom relaterade till ASD, men också till barnets fysiska och psykiska hälsa, liksom.

    Early Intervention Services

    Research visar att tidig interventionsbehandling kan förbättra barnets utveckling avsevärt. [ 1], [2] Tidiga interventionstjänster hjälper barn från födsel till 3 år (36 månader) att lära sig viktiga färdigheter. Tjänsterna inkluderar terapi för att hjälpa barnet att prata, gå och interagera med andra. Därför är det viktigt att prata med ditt barns läkare så snart som möjligt om du tror att ditt barn har en ASD eller andra utvecklingsproblem.

    Även om ditt barn inte har diagnostiserats med ASD, kan han eller hon vara berättigad till tidig interventionsbehandling. Denexterna ikonenför personer med funktionshinder Education Act (IDEA)säger att barn under 3 år (36 månader) som riskerar att få utvecklingsförseningar kan vara berättigade till tjänster. Dessa tjänster tillhandahålls genom ett tidigt interventionssystem i ditt tillstånd. Genom det här systemet kan du be om en utvärdering.

    Dessutom behöver behandling av särskilda symtom, såsom talterapi för språkförseningar, ofta inte vänta på en formell ASD-diagnos. Medan tidigt ingripande är extremt viktigt, kan intervention i alla åldrar vara till hjälp.

    Läs mer om tidiga ingrepp”

    Typer av behandlingar

    Det finns många olika typer av behandlingar tillgängliga. Till exempel hörselträning, diskret testträning, vitaminterapi, anti-jästterapi, underlättad kommunikation, musikterapi, arbetsterapi, sjukgymnastik och sensorisk integration.

    De olika typerna av behandlingar kan i allmänhet delas upp i följande kategorier:

    • Beteende och kommunikation Approaches
    • Dietary Approaches
    • Medicinering
    • Kompletterande och alternativ medicin

    Behavior och kommunikationsmetoder

    Enligt rapporter från American Academy of Pediatrics och National Research Council beteende- och kommunikationsmetoder som hjälper barn med ASD är de som ger struktur, riktning och organisation för barnet förutom familjens deltagande.

    Tillämpad beteendeanalys (ABA)

    En anmärkningsvärd behandlingsmetod för personer med en ASD kallas tillämpad beteendeanalys (ABA). ABA har blivit allmänt accepterat bland sjukvårdspersonal och används i många skolor och behandlingskliniker. ABA uppmuntrar positiva beteenden och avskräcker negativa beteenden för att förbättra en mängd olika färdigheter. Barnets framsteg spåras och mäts.

    Det finns olika typer av ABA. Följande är några exempel:

    • DTT (Discrete Trial Training)
      är en typ av undervisning som använder en serie försök för att lära varje steg i ett önskat beteende eller svar. Lektionerna är uppdelade i sina enklaste delar och positiv förstärkning används för att belöna korrekta svar och beteenden. Felaktiga svar ignoreras.
    • Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI)
      Detta är en typ av ABA för mycket små barn med en ASD, vanligtvis yngre än fem, och ofta yngre än tre.
    • PRT (Pivotal Response Training)
      syftar till att öka barnets motivation att lära sig, övervaka sitt eget beteende och initiera kommunikation med andra. Positiva förändringar i dessa beteenden bör ha omfattande effekter på andra beteenden.
    • Verbal Behavior Intervention (
      VBI) VBI är en typ av ABA som fokuserar på undervisning verbala färdigheter.

    Andra terapier som kan ingå i ett komplett behandlingsprogram för ett barn med en ASD inkluderar:

    Developmental, Individuella Skillnader, Relationship-Based Approach (DIR; även kallad ”Floortime”)
    Floortime fokuserar på känslomässig och relationsutveckling (känslor, relationer med vårdgivare). Det fokuserar också på hur barnet hanterar sevärdheter, ljud och dofter.

    Behandling och utbildning av autistiska och relaterade kommunikationshandikappade barn (TEACCH)
    TEAACH använder visuella ledtrådar för att undervisa färdigheter. Bildkort kan till exempel hjälpa till att lära ett barn hur man klär sig genom att bryta ner informationen i små steg.

    ErgoterapiErgoterapi lär färdigheter som hjälper personen att leva så självständigt som möjligt. Färdigheter kan omfatta dressing, äta, bada och relatera till människor.

    Sensory Integration
    Therapy
    Sensorisk integrationsterapi hjälper personen att hantera sensorisk information, som sevärdheter, ljud och dofter. Sensorisk integrationsterapi kan hjälpa ett barn som störs av vissa ljud eller inte gillar att bli rörd.

    Talterapihjälper till att förbättra personens kommunikationsförmåga. Vissa människor kan lära sig verbala kommunikationsförmåga. För andra är det mer realistiskt att använda gester eller bildbrädor.

    Picture Exchange Communication System (PECS)
    PECS använder bildsymboler för att lära ut kommunikationsförmåga. Personen lär sig att använda bildsymboler för att ställa och svara på frågor och ha en konversation.

    Besök Autism Talareller Autism Societyexternaikonwebbplatsför att läsa mer om dessa terapier.

    Dietary Approaches

    Vissa kostbehandlingar har utvecklats av pålitliga terapeuter. Men många av dessa behandlingar har inte det vetenskapliga stöd som behövs för utbredd rekommendation. En oprövad behandling kan hjälpa ett barn, men kanske inte hjälpa en annan.

    Många biomedicinska ingrepp kräver förändringar i kost. Sådana förändringar inkluderar att ta bort vissa typer av livsmedel från ett barns kost och använda vitamin- eller mineraltillskott. Dietbehandlingar bygger på tanken att födoämnesallergier eller brist på vitaminer och mineraler orsakar symtom på ASD. Vissa föräldrar känner att kostförändringar gör skillnad i hur deras barn agerar eller känner.

    Om du funderar på att ändra ditt barns kost, prata med läkaren först. Eller prata med en nutritionist för att vara säker på att ditt barn får viktiga vitaminer och mineraler.

    Medicinering

    Det finns inga mediciner som kan bota ASD eller ens behandla de viktigaste symptomen. Men det finns mediciner som kan hjälpa vissa personer med relaterade symtom. Medicinering kan till exempel hjälpa till att hantera höga energinivåer, oförmåga att fokusera, depression eller kramper. Om

    du vill veta mer om medicinering och ASD, besök Nationella institutet för Child Health and Human Development hemsidaexterna ikon.

    Kompletterande och alternativa behandlingar

    För att lindra symtomen vid ASD använder vissa föräldrar och sjukvårdspersonal behandlingar som ligger utanför vad som vanligtvis rekommenderas av barnläkaren. Dessa typer av behandlingar kallas kompletterande och alternativa behandlingar (CAM). De kan inkludera specialdieter, kelation (en behandling för att avlägsna tungmetaller som bly från kroppen), biologiska. g. , sekretin), eller kroppsbaserade system (som djupt tryck). [ 3]

    Dessa typer av behandlingar är mycket kontroversiella. Aktuell forskning visar att så många som en tredjedel av föräldrarna till barn med ASD kan ha provat kompletterande eller alternativa medicinska behandlingar, och upp till 10% kan använda en potentiellt farlig behandling. [ 4] Innan du börjar en sådan behandling, kolla in det noggrant, och prata med ditt barns läkare. Om

    du vill veta mer om CAM-terapier, gå till National Center for Kompletterande och Integrativ Health Autismwebbsida.

    Ytterligare Behandlingsresurser

    Det nationella institutet för dövhet och andra kommunikationsstörningar har en webbplats för att hjälpa individer med en ASD som har kommunikationsutmaningar.

    National Institute of Dental and Craniofacial Researchhar en webbplats för att hjälpa vårdpersonal med oral vård behov av patienter med en ASD.

    Kliniska prövningar. Govlistar federalt finansierade kliniska prövningar som söker deltagare. Om du eller någon du känner vill delta i en autismstudie, gå till webbplatsen och sök ”autism”. ”

    Denexterna ikonenför autism Treatment Network(ATN) syftar till att skapa standarder för medicinsk behandling som kommer att göras allmänt tillgängliga för läkare, forskare, föräldrar, beslutsfattare och andra som vill förbättra vården av personer med autism. ATN utvecklar också en gemensam nationell medicinsk databas för att registrera resultaten av behandlingar och studier vid någon av deras fem etablerade regionala behandlingscenter.

    Referenser

    1. Handleman, J. S. , Harris, S. , eds. Förskoleutbildningsprogram för barn med autism (2:a upplagan). Austin, TX: Pro-Ed. 2000.
    2. Nationella forskningsrådet. Utbilda barn med autism. Washington DC: National Academy Press, 2001.
    3. Gupta, Vidya Bhushan. Kompletterande och alternativ medicin. New York Medical College och Columbia University, 2004. Pediatrisk Habilitation, volym 12.
    4. Levy, S. Kompletterande och alternativ medicin bland barn som nyligen diagnostiserats med autistisk spektrumstörning; Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, december 2003; vol 24: pp 418-423. Nyhetsmeddelande, Hälsobeteende Nyhetstjänst.
    • Barnutveckling
    • Developmental Funktionshinder
    • ”Lär tecken. Agera tidigt. ” Kampanj
  • Riktlinjer National Center på missbildningar och utvecklingshinder
  • Senaste av Blog