ADHD förekommer ofta med andra sjukdomar. Många barn med ADHD har andra sjukdomar samt ADHD, såsom beteendeproblem eller beteendeproblem, inlärningsstörningar, ångest och depression1,2.
Kombinationen av ADHD med andra sjukdomar innebär ofta extra utmaningar för barn, föräldrar, lärare och vårdgivare. Därför är det viktigt för vårdgivare att titta på alla barn med ADHD för andra sjukdomar och problem. Den här sidan ger en översikt över de vanligaste villkoren och bekymmer som kan uppstå med ADHD. Tala med din vårdgivare om du är orolig för ditt barns symtom. American Academy of Pediatrics rekommenderar varje barn med ADHD bör undersökas för andra sjukdomar och problem
Beteende eller uppförande Problem
Barn agerar ibland arga eller trotsiga runt vuxna eller reagerar aggressivt när de är upprörda. När dessa beteenden kvarstår över tiden, eller är allvarliga, kan de bli en beteendestörning. Barn med ADHD är mer benägna än andra barn att få diagnosen beteendestörning såsom oppositionell trotsig störning eller uppförandestörning.
Trotssyndrom
När barn agerar ut ihärdigt så att det orsakar allvarliga problem hemma, i skolan eller med kamrater, kan de diagnostiseras med ODD (ODD). ODD är en av de vanligaste sjukdomarna som förekommer med ADHD. ODD börjar vanligtvis före 8 år, men kan också förekomma hos ungdomar. Barn med ODD kan vara mest benägna att agera oppositionella eller trotsiga runt människor de känner väl, till exempel familjemedlemmar eller en vanlig vårdgivare. Barn med ODD visar dessa beteenden oftare än andra barn deras ålder.
Exempel på ODD beteenden inkluderar
ofta att tappa humöret
Argumentera med vuxna eller vägra att följa vuxnas regler eller förfrågningar
Ofta blir arg, vara förbittrande eller vill skada någon som de känner har skadat dem eller orsakat problem för dem avsiktligt.
aggression mot andra, och allvarliga kränkningar av regler och sociala normer hemma, i skolan, och med kamrater. Dessa beteenden kan leda till brott mot lagen och fängslas.
Att ha ADHD gör att ett barn mer sannolikt blir diagnostiserat med CD. Barn med CD är mer benägna än andra barn att bli skadade, och att ha svårt att komma överens med kamrater.
Exempel på CD-beteenden är
att bryta mot allvarliga regler, som att springa iväg, stanna ute på natten när man tillsags att inte göra det, eller hoppa över skolan Att
vara aggressiv på ett sätt som orsakar skada, såsom mobbning, slåss eller vara grymma mot djur
ljuger och stjäla, eller skada andra människor’ s egendom med syfte
Behandling för störande beteendestörningar
Starta behandlingen tidigt är viktigt. Behandling är mest effektiv om den passar barnets och familjens behov. Det första steget i behandlingen är att ha en omfattande utvärdering av en psykisk hälsovårdspersonal. Några av tecknen på beteendeproblem, som att inte följa regler, är också tecken på ADHD, så det är viktigt att få en noggrann utvärdering för att se om ett barn har båda villkoren. För yngre barn är behandlingen med de starkaste bevisen beteendeförälderutbildning, där en terapeut hjälper föräldern att lära sig effektiva sätt att stärka föräldrarnas och barnets förhållande och reagera på barnets beteende. För barn och tonåringar i skolåldern är en effektiv behandling som ofta används kombinationsträning och terapi som omfattar barn, familj och skola. Ibland är medicinering en del av behandlingen.
Inlärningsstörning
Många barn med ADHD har också en inlärningsstörning (LD). Detta är utöver andra symtom på ADHD, såsom svårigheter att uppmärksamma, stanna kvar på uppgiften eller organiseras, vilket också kan hindra ett barn från att klara sig bra i skolan.
Att ha en inlärningsstörning innebär att ett barn har tydliga svårigheter inom ett eller flera inlärningsområden, även när deras intelligens inte påverkas. Inlärningsstörningar inkluderar
dyslexi — lässvårigheter
Dyskalkuli — svårigheter med matematik
Dysgrafi — skrivsvårigheter
Kombinationen av problem som orsakas av att ha ADHD och LD kan göra det särskilt svårt för ett barn att lyckas i skolan. Korrekt diagnos av varje sjukdom är en viktig del av att få rätt typ av hjälp för barnet.
Behandling av inlärningsproblem
Barn med inlärningsstörningar behöver ofta extra hjälp och instruktion som är specialiserad för dem. Att ha en inlärningsstörning kan kvalificera ett barn för specialundervisning i skolan. Eftersom barn med ADHD ofta har svårigheter i skolan är det första steget en noggrann utvärdering för att se om problemen också orsakas av en inlärningsstörning. Skolor brukar göra egna tester för att se om ett barn behöver ingripa. Föräldrar, vårdgivare och skolan kan samarbeta för att hitta rätt remisser och behandling.
Ångest och depression
Ångest
Många barn har rädsla och oro. Men när ett barn upplever så många farhågor och bekymmer att de stör skolan, hemmet eller spelar aktiviteter, är det ett ångestsyndrom. Barn med ADHD är mer benägna än de utan att utveckla ett ångestsyndrom.
Exempel på ångeststörningar är
Separationsångest — att vara mycket rädd när de är borta från familjen
Social ångest — att vara mycket rädd för skolan och andra platser där de kan träffa människor
Allmän ångest — att vara mycket oroliga för framtiden och för dåliga saker
Att vara ledsen eller hopplös är en del av varje barns liv.
När barn känner ihållande sorg och hopplöshet kan det orsaka problem. Barn med ADHD är mer benägna än barn utan ADHD att utveckla barndomsdepression. Barn kan vara mer benägna att känna sig hopplösa och ledsna när de inte kan kontrollera sina ADHD-symtom och symtomen stör mår bra i skolan eller att komma överens med familj och vänner.
Exempel på beteenden som ofta ses när barn är deprimerade är att
känna sig ledsen eller hopplös mycket av tiden
Att inte vilja göra saker som är roliga
Att ha svårt att fokusera
Känsla värdelösa eller värdelösa
Barn med ADHD har ofta svårt att fokusera på saker som inte är mycket intressanta för dem. Depression kan göra det svårt att fokusera på saker som normalt är roliga. Förändringar i mat- och sömnvanor kan också vara ett tecken på depression. För barn med ADHD som tar medicin kan förändringar i kost och sömn också vara biverkningar av läkemedlet snarare än tecken på depression. Prata med din vårdgivare om du har problem.
Extrem depression kan leda till självmordstankar.
Behandling av ångest och depression
Det första steget i behandlingen är att prata med vårdgivare för att få en utvärdering. Vissa tecken på depression, som att ha svårt att fokusera, är också tecken på ADHD, så det är viktigt att göra en noggrann utvärdering för att se om ett barn har båda sjukdomarna.. En psykisk hälsovårdspersonal kan utveckla en behandlingsplan som fungerar bäst för barn och familj. Tidig behandling är viktig och kan inkludera barnterapi, familjeterapi eller en kombination av båda. Skolan kan också ingå i behandlingsprogram. För mycket små barn är det mycket viktigt att involvera föräldrar i behandling. Kognitiv beteendeterapi är en form av terapi som används för att behandla ångest eller depression, särskilt hos äldre barn. Det hjälper barnet att ändra negativa tankar till mer positiva, effektiva sätt att tänka. Samråd med vårdgivare kan hjälpa till att avgöra om medicinering också bör ingå i behandlingen.
Svåra inbördes relationer
ADHD kan göra kamratrelationer eller vänskap mycket svåra. Att ha vänner är viktigt för barns välbefinnande och kan vara mycket viktigt för deras långsiktiga utveckling.
Även om vissa barn med ADHD inte har några problem med att komma överens med andra barn har andra problem med sina kamrater, till exempel kanske de inte har nära vänner eller kanske till och med avvisas av andra barn.. Barn som har svårt att få vänner kan också mer sannolikt ha ångest, beteende- och humörstörningar, drogmissbruk eller brottslighet som tonåringar.
Hur påverkar ADHD inbördes relationer?
Exakt hur ADHD bidrar till sociala problem är inte helt förstådd. Barn som är ouppmärksamma verkar ibland blyg eller dras tillbaka till sina kamrater. Barn med symtom på impulsivitet/hyperaktivitet kan avvisas av sina kamrater eftersom de är påträngande, kanske inte väntar på sin tur eller kan agera aggressivt. Dessutom är barn med ADHD också mer benägna än de utan ADHD att få andra sjukdomar som stör att komma överens med andra.
Att ha ADHD betyder inte att ett barn inte har vänner.
Inte alla med ADHD har svårt att komma överens med andra. För de barn som har svårt kan många saker göras för att hjälpa dem med relationer. Ju tidigare ett barns svårigheter med kamrater märks, desto mer framgångsrikt ingripande kan vara. Även om forskare inte har definitiva svar på vad som fungerar bäst för barn med ADHD, vissa saker föräldrar kan tänka sig när de hjälper sina barn att bygga och stärka kamratrelationer är:
Var uppmärksam på hur barn kommer överens med kamrater. Dessa relationer kan vara lika viktiga som betyg för skolans framgång.
Regelbundet prata med personer som spelar viktiga roller i ditt barns liv (till exempel lärare, skolrådgivare, aktivitetsledare efter skolan, vårdgivare, etc. ). Håll dig uppdaterad om ditt barns sociala utveckling i samhälls- och skolinställningar.
Involvera ditt barn i aktiviteter med andra barn. Prata med andra föräldrar, sporttränare och andra inblandade vuxna om eventuella framsteg eller problem som kan utvecklas med ditt barn.
Peer program kan vara till hjälp, särskilt för äldre barn och tonåringar. Social färdighetsträning ensam har inte visat sig vara effektiv, men peer-program där barn tränar att komma överens med andra kan hjälpa. Skolor och samhällen har ofta sådana program tillgängliga. Du kanske vill prata med din vårdgivare och någon på ditt barns skola om program som kan hjälpa.
Risk för skador
Barn och ungdomar med ADHD kommer sannolikt att skadas oftare och allvarligare än jämnåriga utan ADHD. Forskning visar att barn med ADHD är betydligt mer benägna att
bli skadade när man går eller cyklar
Har huvudskador Skada
mer än en del av kroppen
Var på sjukhus för oavsiktlig förgiftning
Ingå på intensivvårdsavdelning eller ha en skada som leder till funktionshinder
Mer forskning behövs för att förstå varför barn med ADHD skadas, men det är troligt att ouppmärksamhet och impulsiv sätter barn i riskzonen. Ett barn med ADHD kanske till exempel inte letar efter mötande trafik när man cyklar eller korsar gatan eller gör något farligt utan att tänka på de möjliga konsekvenserna. Tonåringar med ADHD som kör kan ta onödiga risker, glömma regler eller kanske inte uppmärksamma trafiken.
Det finns många sätt att skydda barn från skada och hålla dem säkra. Föräldrar och andra vuxna kan vidta dessa åtgärder för att skydda barn med ADHD. Läs mer om Riktlinjer: s Skydda de som du älskar initiativ.
Ha alltid ditt barn bära hjälm när du cyklar, skateboard, skoter eller skridskor. Påminn barn så ofta som nödvändigt att titta på bilar och lära dem hur man ska vara säker runt trafiken.
Övervaka barn när de är inblandade i aktiviteter eller på platser där skador är mer sannolika, t.ex. när de klättrar eller när de är i eller runt en pool.
Förvara potentiellt skadliga hushållsprodukter, mediciner och verktyg utom räckhåll för små barn.
Tonåringar med ADHD löper extra risk vid körning. De måste vara extra försiktiga för att undvika distraktioner som att köra med andra tonåringar i bilen, prata i en mobiltelefon, sms:a, äta eller leka med radion. Liksom alla tonåringar, måste de undvika alkohol och narkotikamissbruk, och körning när dåsig.
Föräldrar bör diskutera vägregler, varför de är viktiga att följa och konsekvenser för att bryta dem med sina tonåringar. Föräldrar kan skapa förälder-teen köravtal som sätter dessa regler skriftligen för att ställa tydliga förväntningar och gränser. Läs mer om vad föräldrar kan göra från Riktlinjer: s Föräldrar är nyckelkampanjen.
För fler tips för förebyggande av skador, besök Riktlinjer: s skadecenter.
Allt om restless legs (Willis-Ekbom sjukdom) Willis-Ekbom sjukdom, också känd som restless legs syndrome (RLS), är en neurologisk sjukdom som orsakar obehagliga känslor i
Allt om Williams-Beurens syndrom En genetisk sjukdom Williams-Beuren syndrom (WBS) är en sällsynt genetisk störning som påverkar utvecklingen av hjärna och kropp. Det är
Allt om Wilsons sjukdom En ärftlig sjukdom Wilson’s sjukdom är en sällsynt, genetisk störning som påverkar hur kroppen hanterar koppar. Koppar är ett grundämne
Williams syndrom Williams syndrom (WS) är en sällsynt genetisk störning som påverkar utvecklingen av hjärnan. Det är en medfödd störning som drabbar cirka 1