ADHD i klassrummet: Att hjälpa barn lyckas i skolan
Barn med ADHD (ADHD) upplever fler hinder i sin väg mot framgång än den genomsnittliga studenten. Symptomen på ADHD, såsom oförmåga att uppmärksamma, svårigheter att sitta stilla och svårigheter att kontrollera impulser, kan göra det svårt för barn med denna diagnos att klara sig bra i skolan.
För att tillgodose behoven hos barn med ADHD kan skolor erbjuda
- ADHD-behandlingar, till exempel beteendehantering i klassrummet eller organisationsutbildning
- specialutbildningstjänster eller
- boende för att minska effekten av ADHD på deras lärande.
Klassrumsbehandlingsstrategier för ADHD-studenter
Det finns några skolbaserade hanteringsstrategier som visat sig vara effektiva för ADHD-studenter: beteendehantering i klassrummet och organisationsutbildning.
Visste du?
Föräldrar rapporterar att endast cirka 1 av 3 barn med ADHD får beteendehantering i klassrummet.
Beteendehantering i klassrummet uppmuntrar en elevs positiva beteenden i klassrummet, genom ett belöningssystem eller ett dagligt rapportkort, och avskräcker deras negativa beteenden. Detta lärarledda tillvägagångssätt har visat sig påverka elevernas beteende på ett konstruktivt sätt, vilket ökar det akademiska engagemanget. Även om de testas mestadels i grundskolor, har beteendemässig klassrumsledning visat sig arbeta elever i alla åldrar. 1
Organisationsutbildning lär barn tidsplanering, planeringsförmåga och sätt att hålla skolmaterial organiserat för att optimera elevernas lärande och minska distraktioner. Denna förvaltningsstrategi har testats med barn och ungdomar.
Dessa två ledningsstrategier kräver utbildad personal — inklusive lärare, rådgivare eller skolpsykologer — följer en specifik plan för att undervisa och stödja positivt beteende.
American Academy of Pediatrics (AAP) rekommenderar att skolmiljön, programmet eller placeringen är en del av varje ADHD-behandlingsplan. AAP rekommenderar också läraradministrerad beteendeterapi som behandling för barn i skolåldern med ADHD. Du kan prata med ditt barns vårdgivare och lärare om att samarbeta för att stödja ditt barn.
Särskilda utbildningsresurser
De flesta barn med ADHD får vissa skoltjänster, såsom specialutbildningstjänster och logi. Det finns två lagar som reglerar särskilda tjänster och logi för barn med funktionshinder:
- The Individers with Disabilities Education Act (IDEA)
- Section 504 i Rehabilitation Act från 1973
Det stöd ett barn med ADHD får i skolan beror på om de uppfyller Behörighetskrav för en av två statliga planer finansierade av IDEA och avsnitt 504: ett individuellt utbildningsprogram (IEP) eller en 504-plan.
Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan de två planerna?
IEP ger individualiserade specialutbildningstjänster för att möta barnets unika behov.
En 504-plan ger tjänster och förändringar i inlärningsmiljön för att tillgodose barnets behov lika väl som andra studenter.
Läs mer om IEP och 504 Planer [PDF — 2. 75 MB]
Boende
IEP och 504 planer kan erbjuda boende för studenter som hjälper dem att hantera sin ADHD, inklusive:
- Extra tid på tester;
- Instruktioner och uppdrag skräddarsydda för barnet;
- Positiv förstärkning och återkoppling;
- Använda teknik för att hjälpa till med uppgifter;
- Tillåta pauser eller tid att flytta runt;
- Ändringar i miljön för att begränsa distraktion; och
- extra hjälp med att hålla ordning. Visste du ?
Föräldrar till barn med ADHD rapporterar att de får fler tjänster via en IEP än genom en 504-plan.
Det finns begränsad information om vilka typer av boende som är effektiva för barn med ADHD. Det finns dock bevis för att tydliga förväntningar, ge omedelbar positiv feedback och kommunicera dagligen med föräldrarna genom ett dagligt rapportkort kan hjälpa.
Vad lärare kan göra för att hjälpa
lärare kan hjälpa barn att hantera sina ADHD-symtom utgöra en utmaning. De flesta barn med ADHD är inte inskrivna i specialundervisning, men behöver extra hjälp dagligen. National Resource Center on ADHD ger information till lärare från experter om hur man kan hjälpa elever med ADHD.
Här är några tips för framgång i klassrummet.
Kommunikation
- Ge frekvent återkoppling och uppmärksamhet åt positivt beteende;
- Var känslig för påverkan av ADHD på känslor, såsom självkänsla frågor eller svårigheter att reglera känslor;
- Ge extra varningar före övergångar och förändringar i rutiner; och
- förstå att barn med ADHD kan bli djupt absorberade i aktiviteter som intresserar dem (hyperfokus) och kan behöva extra hjälp med att flytta deras uppmärksamhet.
Uppgifter och uppgifter
Gör uppgifterna
- tydliga — kolla med studenten för att se om de förstår vad de behöver göra;
- Ge val för att visa behärskning (till exempel låta studenten välja bland skriftlig uppsats, muntlig rapport, onlinefrågesport eller praktiskt projekt;
- Se till att uppdrag är inte långa och repetitiva. Kortare uppdrag som ger en liten utmaning utan att vara för hårt kan fungera bra;
- Tillåt avbrott — för barn med ADHD kräver uppmärksamhet extra ansträngning och kan vara mycket tröttsamt;
- Tillåt tid att röra sig och träna;
- Minimera distraktioner i klassrummet; och
- Använd organisatoriska verktyg, till exempel en läxmapp, för att begränsa antalet saker barnet måste spåra.
Utveckla en plan som passar barnet
- observera och prata med studenten om vad som hjälper eller distraherar dem (till exempel fidget verktyg, begränsa ögonkontakt när du lyssnar, bakgrundsmusik eller rör dig medan lärande kan vara fördelaktigt eller störande beroende på barnet);
Kommunicera med föräldrar regelbundet; och
- involvera skolkurator eller psykolog.
Ett nära samarbete mellan skola, föräldrar och vårdgivare hjälper till att säkerställa att barnet får rätt stöd.
Föräldrarutbildning och stöd
Riktlinjer finansierar National Resource Center on ADHD (NRC), ett program för barn och vuxna med Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (CHADD). NRC ger resurser, information och råd till föräldrar om hur de kan hjälpa sina barn. Läs mer om deras tjänster.
Hur man bäst förespråkar för ditt barn
- Förstå ditt barns diagnos, hur det påverkar deras utbildning, och vad som kan göras hemma för att hjälpa.
- Förstå ditt barns IEP. Om du har frågor, var inte rädd för att fråga.
- Tala med ditt barns lärare.
- Om möjligt kan du skaffa skriftlig dokumentation från lärare, administratörer eller andra yrkesverksamma som arbetar med ditt barn.
- Känna dina rättigheter.
- Spela en aktiv roll i att förbereda ditt barns IEP eller 504-plan.
- Håll noggranna register, inklusive skriftlig dokumentation, kommunikation mellan hemmet och skolan, lägesrapporter och utvärderingar.
- Försök att upprätthålla ett bra arbetsförhållande med skolan samtidigt som du är en stark förespråkare för ditt barn.
- Kommunicera eventuella farhågor du kan ha om ditt barns framsteg eller IEP eller 504 Plan.
- Uppmuntra ditt barn varje dag och utforma ett system som hjälper till med läxor och andra skolprojekt.
Vad varje förälder bör veta
- Skolstöd och tjänster regleras av lagar. U. S. Institutionen för utbildning har utvecklat en ”Känn dina rättigheter” brev för föräldrar [PDF — 181 KB] och en resurs guide för lärare [PDF — 956 KB] för att hjälpa lärare, familjer, studenter och andra intresserade grupper att bättre förstå hur dessa lagar gäller för elever med ADHD så att de kan få de tjänster och den utbildning de behöver för att lyckas. Hälso- och
- sjukvårdspersonal spelar en viktig roll i samarbetet med skolor för att hjälpa barn att få de specialtjänster de behöver. Läs mer om vårdgivarnas roll när det gäller att hjälpa barn med särskilda behov.
Mer information
Läs mer om utbildningstjänster och boende.
Läs mer om hur du hjälper ett barn med uppmärksamhets- och inlärningsproblem.
Effektiv barnterapi:Extern ADHD ikon
National Resource Center på ADHD.