5 beprövade sätt att hantera artrit

3 min läsning

5 beprövade sätt att hantera artrit

Minus

Hantera artrit: Sträva efter fem

Det finns många saker du kan göra för att hantera din artrit. De dagliga saker du väljer att göra för att hantera ditt tillstånd och hålla dig frisk är ”självhantering” strategier och aktiviteter. Riktlinjer: s Artrit Program rekommenderar fem självhanteringsstrategier för att hantera artrit och dess symtom.

Öva dessa enkla strategier för att minska symtomen och få lindring så att du kan fortsätta de aktiviteter som är viktiga för dig. Dessa strategier kan även hjälpa dig att hantera andra kroniska tillstånd du har. Hantera artrit: Sträva efter fem

  1. Lär dig nya självhanteringsfärdigheter.
  2. Vara aktiv.
  3. Tala med din läkare.
  4. Hantera din vikt.
  5. Skydda dina leder.

Använd dessa 5 strategier för att hantera din artrit i alla åldrar. 1

. Lär dig nya egenhanteringsfärdigheter.

Gå med i en självstyrande utbildningsworkshop, som kan hjälpa dig att lära dig färdigheter att hantera din artrit och fatta bra beslut om din hälsa.

Hur kan en självstyrande utbildningsworkshop hjälpa mig?

Att lära sig strategier för att bättre hantera din artrit kan hjälpa dig:

  • Känn dig mer i kontroll över din hälsa.
  • Hantera smärta och andra symtom.
  • Utför dagliga aktiviteter, som att gå till jobbet och spendera tid med nära och kära.
  • Minska stress.
  • Förbättra ditt humör.
  • Kommunicera bättre med din vårdgivare om din vård.

Lär dig om rekommenderade självstyrande utbildningsprogram som förbättrar livskvaliteten för personer med artrit. 2

. Vara aktiv.

Fysisk aktivitet är ett enkelt och effektivt, icke-medicinskt sätt att lindra artritsmärta. Att vara fysiskt aktiv kan minska smärta, förbättra funktion, humör och livskvalitet för vuxna med artrit. Regelbunden fysisk aktivitet kan också minska risken för att utveckla andra kroniska sjukdomar, såsom hjärtsjukdomar och diabetes. Det kan hjälpa dig att hantera dessa villkor om du redan har dem.

Håll dig så aktiv som din hälsa tillåter, och ändra din aktivitetsnivå beroende på dina artritsymptom. Viss fysisk aktivitet är bättre än ingen.

Riktlinjerna för fysisk aktivitet för amerikaner rekommenderar att vuxna är fysiskt aktiva med måttlig intensitet i 150 minuter per vecka. Besök hälsan. gov webbplats för att läsa mer om riktlinjerna för fysisk aktivitet för amerikanerExtern.

Osäker på vilken typ av aktivitet som är säker?

Få mer information om hur du tränar säkert med artrit eller hitta ett gemenskapsprogram nära dig. Fysisk aktivitet communityprogram — som Enhanced® Fitness, Walk With Ease och andra — hjälper vuxna med artrit att bli friskare och minska artrit symtom. Fysisk aktivitet för artrit

Lär dig hur du kan träna säkert för att lindra smärta och hantera din artrit. Lär dig mer3

. Tala med din läkare.

Tala med din läkare om du har ledvärk och andra artritsymtom. Det är viktigt att få en noggrann diagnos så snart som möjligt så att du kan börja behandlingen och arbeta för att minimera symtomen och förhindra att sjukdomen förvärras.

Fokus för behandling av artrit är att

  • minska smärta.
  • Minimera ledskador.
  • Förbättra eller upprätthålla funktion och livskvalitet.

Du kan spela en aktiv roll i att kontrollera din artrit genom att delta i regelbundna möten med din vårdgivare och följa din rekommenderade behandlingsplan. Detta är särskilt viktigt om du också har andra kroniska tillstånd, som diabetes eller hjärtsjukdom. 4

. Hantera din vikt.

Att förlora övervikt och hålla sig vid en hälsosam vikt är särskilt viktigt för personer med artrit. För personer som är överviktiga eller överviktiga, minskar viktminskning stress på lederna, särskilt viktbärande leder som höfter och knän. Faktum är att förlora så lite som 10 till 12 pounds kan förbättra smärta och funktion för personer med artrit. I alla åldrar kan låg effekt, artritvänlig fysisk aktivitet (som promenader) och kostförändringar hjälpa dig att gå ner i vikt.

Läs om hur du hanterar din vikt på Medliv för hälsosam vikt. 5

. Skydda dina leder.

Ledskador kan orsaka eller förvärra artrit. Välj aktiviteter som är lätta på lederna som promenader, cykling och simning. Dessa aktiviteter med låg inverkan har en låg risk för skada och inte vrida eller lägga för mycket stress på lederna. Läs mer om hur man tränar säkert med artrit.

Idrotts- eller arbetsrelaterade skador på leder kan öka sannolikheten för att utveckla artros. För att minska sannolikheten för att utveckla eller förvärra artros, vidta åtgärder för att minimera eller förebygga skador på lederna, såsom att bära skyddsutrustning och undvika repetitiva rörelseskador.

  • Artrit Typer
  • Fysisk aktivitet för artrit
  • Vanliga frågor (Frågor & Svar)
  • Artritrelaterad statistik

Senaste av Blog

Har du diabetes, övervikt eller fetma?

Dialiv är appen för alla med diabetes. Få tillgång till alla verktyg du behöver. Chatta med läkare när du vill. Ta kontroll och få stöd när du behöver det.

Dialiv är appen för alla med diabetes, övervikt eller fetma. Få tillgång till alla verktyg du behöver. Chatta med läkare när du vill. Ta kontrollen.

Nu med Blodsockerkit!